فروشنده یا ارائه دهنده خدمات

انواع تست تصادف خودرو | خودرو45

  1. خانه
  2. Uncategorized
  3. جزئیات نویسنده
انواع تست تصادف خودرو | خودرو45


تعداد خودروها روز به روز بیشتر می‌شود. اگرچه دسترسی اقشار مختلف جامعه به خودرو از لحاظ اقتصادی تا حدودی خوشایند به نظر می‌رسد، اما با چند اثر منفی همچون ترافیک سنگین و در بعضی موارد تصادف رانندگی همراه است. افزایش شرایط بد ترافیکی، شرایط بد جاده‌ها و از همه مهم‌تر، رانندگی بی‌احتیاط، ایمنی جاده‌ها را به خطر می‌اندازد و موجب تصادفات و سوانح رانندگی می‌شوند. به همین دلیل، کیفیت ساخت و ایمنی یک ماشین اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

یک خودرو باید به اندازه‌ای استحکام و ایمنی داشته باشد که در صورت بروز حادثه، کمترین آسیب را متحمل شود و به سرنشینان انتقال دهد. برای اطمینان از این ویژگی حیاتی، سازمان‌های مختلف در کشورهای جهان به‌صورت مستقل از یکدیگر، تست تصادف خودرو را انجام می‌دهند. نتایج این تست‌ها تاثیر مستقیمی روی استقبال مشتریان از یک مدل خاص در بازار خودرو می‌گذارد.

تست تصادف خودرو چیست؟

تست تصادف خودرو چیست؟

انجام معاینه فنی خودرو اطلاعات مناسبی را در خصوص سلامت بخش‌های مختلف ماشین در اختیار مالک قرار می‌دهد. با این حال سنجش ایمنی یک ماشین موضوعی فراتر از قضاوت یک کارشناس خبره و خودروشناس است. برای اطلاع از میزان مقاومت یک ماشین و قابلیت آن در حفاظت از سرنشینان حین تصادف، موسسات متعددی در نقاط مختلف جهان مشغول به کار هستند که با استفاده از تجهیزات و فناوری‌های مدرن و امروزی، ماشین را در شرایطی شبیه به تصادفات واقعی قرار داده و ایمنی آن را اندازه‌گیری می‌کنند.

تست تصادف توسط سازمان‌های متعددی مثل NHTSA (اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها) یا Euro-NCAP (برنامه ارزیابی خودروهای جدید اروپایی) انجام می‌شود. اما این سازمان‌ها دقیقا چه کاری انجام می‌دهند؟

در ساده‌ترین بیان ممکن می‌توان گفت که این سازمان‌ها چندین آدمک را درون خودرو می‌نشانند و در شرایط آزمایشگاهی باعث تصادف خودرو می‌شوند. به بیان بهتر، تصادف خودرو به همراه سرنشینان مورد شبیه‌سازی قرار می‌گیرد. هرچند در واقعیت اوضاع کمی پیچیده‌تر است، چون فاکتورهای متعددی در یک تصادف دخیل هستند.

آدمک‌هایی که در تست تصادف ماشین درون کابین قرار می‌گیرند، با پیشرفته‌ترین تکنولوژی ممکن ساخته شده‌اند تا بتوان تاثیر آسیب ناشی از تصادف روی انسان را به‌طور دقیق اندازه‌گیری کرد. سپس یکی از خودروهای خاص سال مثل بی ام و سری ۵ مدل ۲۰۲۴ انتخاب و ۵ آزمون تصادف خاص روی ماشین اجرا می‌شود. پس از اجرای هر آزمایش، نتایج تاثیر هر یک روی آدمک‌ها و خودرو مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد تا در نهایت درک واضحی از تاثیر تصادف و ویژگی‌های ایمنی موثر و کارآمد به دست آید.

تجهیزات تست تصادف خودرو

تجهیزات مختلفی در تست تصادف ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف این تجهیزات، شبیه‌سازی سانحه رانندگی به واقعی‌ترین شکل ممکن و جمع‌آوری داده‌های مربوط به تصادف است. آدمک‌ها، چرخ‌دستی‌ها و وسایل تصویربرداری و تحلیل اطلاعات، مهم‌ترین تجهیزات دخیل در ارزیابی ایمنی ماشین هستند.

آدمک تست تصادف

آدمک تست تصادف

آدمک‌های به‌کاررفته در آزمون (Dummy) بخش لاینفک تست‌های تصادف خودرو هستند. این آدمک‌ها شاید شبیه به عروسک‌های بزرگ و قدیمی به نظر برسند، ولی قیمت آن‌ها بین ۱۲۵ هزار دلار تا ۱ میلیون دلار است. اما چرا تا این اندازه گران‌قیمت؟

آدمک‌های تست تصادف خودرو خیلی پیچیده‌تر از آنچه هستند که در ظاهر نشان داده می‌شود. این اشیای عروسک‌مانند بی‌روح به‌عنوان کپی انسان‌ها ساخته می‌شود و مملو از سنسورهایی هستند که همانند سیستم عصبی انسان عمل می‌کنند و به جمع‌آوری و ثبت داده‌ها می‌پردازند. این آدمک‌ها همچنین وزن و شکلی شبیه به انسان دارند تا اثرگذاری تصادف روی آن‌ها به نحو دقیق‌تری قابل ارزیابی باشد. دامی‌ها اطلاعات مفصلی درباره نوع صدمات واردشده به انسان را در هنگام سانحه رانندگی ارائه می‌دهند.

چرخ دستی

در تست تصادف خودرو، چرخ‌دستی‌های متحرک یا ثابت نقش وسایل نقلیه و موانع را ایفا می‌کنند. این چرخ‌دستی‌ها از آلومینیوم و فولاد هستند و مقاومت آن‌ها شبیه به ماشین واقعی و موانع موجود در جاده است. آنها در زوایای مختلف به سمت ماشین حرکت می‌کنند یا در وضعیت ثابت می‌مانند تا خودرو به سمت آن‌ها رانده شود.

وسایل تصویربرداری و تحلیل اطلاعات

وسایل تصویربرداری و تحلیل اطلاعات

مجموعه‌ای از دوربین‌های ثبت فیلم در سرعت بالا، سنسورها و نرم‌افزارهای تحلیلگر، وسایل اصلی تصویربرداری و تحلیل اطلاعات را تشکیل می‌دهند. دوربین‌های متعدد در زوایای مختلف جاسازی می‌شوند تا تک‌تک لحظه‌های تصادف را ضبط کنند. همچنین سنسورها و دوربین‌هایی روی ماشین نصب می‌شوند تا داده‌های مربوط به تصادف را جمع‌آوری کنند. این اطلاعات به سمت نرم‌افزار تحلیل‌کننده فرستاده می‌شود و توسط کارشناسان و تحلیلگران مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند تا نتیجه اجرای تست‌های مختلف روی ماشین مشخص شود.

انواع تست تصادف خودرو

تست‌های تصادفی که در یوتیوب یا سایر رسانه‌های عمومی مشاهده می‌کنیم، تا حدودی ساده به نظر می‌رسند. خودرو با سرعت بالایی در حال حرکت است و به مانع برخورد می‌کند و ما شاهد تصادف آن هستیم. در هر صورت، برای رسیدن به درک دقیق از میزان ایمنی و استحکام یک ماشین، ۵ نوع تست تصادف خودرو اجرا می‌شود؛ تست برخورد از جلو، تست برخورد از پهلو، تست برخورد جانبی با ستون، تست واژگونی و تست برخورد از عقب.

تست برخورد از جلو

تست برخورد از جلو

رایج‌ترین نوع تصادف زمانی است که راننده از جلو به خودرو یا هر مانع دیگری برخورد می‌کند. به همین دلیل تست برخورد از جلو (Frontal Impact Test)، رایج‌ترین تست تصادف به حساب می‌آید. در اکثر ویدیوهای مربوط به تست تصادف ماشین نیز شاهد برخورد کاپوت ماشین با جسم محکم هستید. تست برخورد از جلو متشکل از یک فعالیت بسیار ساده است؛ یک ماشین (مثلا مدل ۲۰۱۹ فورد فیستا) به سمت یک مانع محکم یا خودروی دیگر رانده می‌شود. این تست، برخورد رو‌به‌رو را شبیه‌سازی می‌کند و نتایج آن برای سنجش سه فاکتور مهم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سه فاکتور عبارت‌اند از یکپارچگی ساختار، محافظت از سرنشینان و سیستم مهار ضربه.

به عبارت ساده، تست برخورد از جلو قابلیت و توانایی خودرو در محافظت از سرنشینان، مخصوصا سرنشینان ردیف جلو را ارزیابی می‌کند. سرنشینان جلو بیشترین آسیب‌پذیری را در تصادف رو‌به‌رو دارند. آدمک‌ها درون خودرو قرار می‌گیرند و در هنگام تصادف از طریق حسگرهای خود اطلاعات مفیدی را جمع‌آوری می‌کنند. این اطلاعات ارزشمند به‌طور موشکافانه مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند تا مشخص شود که کدام بخش از بدن انسان در چه نوع تصادفی بیشترین آسیب‌پذیری را از خود نشان می‌دهد. این اطلاعات و نتایج آن‌ها به ایجاد طراحی یا ویژگی ایمنی برای جلوگیری از آسیب‌های مشابه در تصادف‌های واقعی کمک می‌کنند.

به عنوان مثال، ایمنی شیشه ماشین هنگام تصادف از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب شیشه جلو، شیشه‌های لمینت با لایه ایمنی PVB است. این نوع شیشه به‌طور یکپارچه می‌شکند و پس از شکستگی، خرده‌های آن کماکان به یکدیگر وصل هستند و به سرنشینان جلو آسیب نمی‌زنند.

در تست برخورد از جلو، خودرو با یک سرعت خاص (معمولا ۵۶ کیلومتر بر ساعت) به سمت یک مانع محکم یا خودروی دیگر رانده می‌شود. برای اجرای این تست، ۱۵ دوربین با قابلیت ثبت در سرعت بالا در نقاط مختلف جاسازی شده تا تصادف را از زوایای مختلف ضبط کنند.

داده‌های جمع‌آوری‌شده از این تست، برای تحلیل و آنالیز قابلیت محافظتی خودرو در هنگام تصادف مورد استفاده قرار می‌گیرد و ویژگی‌های ایمنی خودرو مثل میزان استحکام ساختاری را نشان می‌دهد که به نوبه خود شامل مطالعه تغییر شکل خودرو و کابین آن و همین‌طور آسیب‌دیدگی موتور می‌شود.

اثربخشی و کارایی تجهیزات ایمنی مثل ایربگ و کمربند ایمنی از دیگر فاکتورهای قابل سنجش در تست برخورد از جلو هستند. این نوع تست ایمنی خودرو نشان می‌دهد که ایربگ‌ها و کمربند ایمنی در حین تصادف تا چه اندازه در محافظت از سر، قفسه سینه و پاها مفید واقع می‌شوند.

تست تصادف همپوشانی نسبی از جلو (Front Partial Overlap) یک نوع دیگر از تست برخورد از جلو است که در آن تنها ۲۵ درصد یا ناحیه کمتری از قسمت جلوی ماشین با مانع برخورد می‌کند. این نوع تصادفات نیز بسیار خطرناک هستند چراکه خودرو تمایل به از دست دادن کنترل و چرخیدن دارد. تست تصادف همپوشانی نسبی از جلو همچنین به درک ایمنی کابین خودرو کمک می‌کند، چون چنین تصادفاتی معمولا باعث ورود ضربه به سرنشینان از سمت پهلو، جلو و عقب می‌شود.

تست برخورد از پهلو

تست برخورد از پهلو

برخورد از پهلو، یکی از رایج‌ترین انواع تصادف است. این نوع حادثه معمولا زمانی به وجود می‌آید که یک خودرو از چراغ قرمز رد می‌شود و با ماشین دیگری برخورد می‌کند. به این تصادفات، T-Bone‌ نیز گفته می‌شود. برخورد از پهلو جزو سوانح بسیار خطرناک است، چون نواحی جانبی خودرو محافظت کمتری در برابر ضربات خارجی دارند.

در تست برخورد از پهلو (Side Impact Test)، کناره خودرو مورد هجوم یک مانع یا چرخ‌دستی متحرک قرار می‌گیرد تا تصادف T-Bone شبیه‌سازی شود. این چرخ‌دستی معمولا حدود ۶۸۰ کیلوگرم وزن و ۴۸ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و با زاویه ۹۰ درصد به خودروی مورد آزمایش برخورد می‌کند. در این نوع آزمایش، دو فاکتور مهم برای ارزیابی ایمنی ماشین بررسی می‌شود؛ آسیب به قفسه سینه و لگن.

شاخص ترومای قفسه سینه

شاخص ترومای قفسه سینه به احتمال آسیب‌دیدگی قفسه سینه سرنشین در هنگام تصادف اشاره می‌کند که با تحلیل داده‌های ثبت‌شده در قفسه سینه آدمک محاسبه می‌شود. هر چه مقدار این شاخص بالاتر باشد، خطر آسیب‌دیدگی جدی‌تر است.

چرخش جانبی لگن

این فاکتور، میزان حرکت جانبی لگن سرنشین در هنگام تصادف را اندازه‌گیری می‌کند. هر چه میزان چرخش بیشتر باشد، ریسک آسیب‌دیدگی جدی‌تر است.

تست برخورد جانبی با ستون

تست برخورد جانبی با ستون

تست برخورد جانبی با ستون (Side Pole Crash Test) جهت ارزیابی ایمنی یک خودرو در هنگام برخورد با اشیای ستون‌مانند اطراف جاده، مثل تیر برق یا درخت اجرا می‌شود. این تست، تاثیر برخورد چنین اجسامی را با گوشه چپ یا راست ناحیه جلوی خودرو اندازه‌گیری می‌کند. تست برخورد با ستون از لحاظ سنجش ویژگی‌های ایمنی جزو یکی از سخت‌ترین آزمون‌ها به حساب می‌آید، چون سرنشینان هم به پهلو و هم به سمت جلو هل داده می‌شوند و چنین شرایطی نیازمند باز شدن ایربگ‌های جلو و جانبی است.

در تست برخورد جانبی با ستون، خودرو در زاویه ۷۵ درجه ستون قرار می‌گیرد. این آزمایش معمولا روی جانب ماشین بین ستون‌های A و B انجام می‌شود. همانند تست‌های قبلی، در این نوع تست تصادف خودرو نیز می‌توان با استفاده از داده‌های ثبت‌شده توسط آدمک‌ها، شدت برخورد و اثرگذاری آن روی سرنشینان را اندازه‌گیری کرد.

تست واژگونی

خودروهایی که با سرعت بالا در حال حرکت هستند ممکن است تعادل خود را از دست دهند و واژگون شوند. تست واژگونی (Rollover Test) با راندن خودرو روی سطح شیب‌دار یا پرتاب کردن آن (در هر زاویه‌ای) جهت مشاهده و سنجش نحوه غلت زدن خودرو به انجام می‌رسد. این نوع تصادفات بسیار خطرناک هستند چون سرنشینان به اطراف پرتاب و دچار آسیب‌های جدی می‌شوند. این تست، سه فاکتور مهم را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ یکپارچگی ساختاری، استحکام سقف و محافظت از سرنشینان خودرو.

یکپارچگی ساختاری خودرو

از آنجا که در چنین تصادفاتی تقریبا کل خودرو با چیزی برخورد می‌کند، می‌توان یکپارچگی ساختار آن را مورد ارزیابی قرار داد.

استحکام سقف خودرو

مقاومت و استحکام سقف در تست واژگونی سنجیده می‌شود. سقف باید به اندازه‌ای محکم باشد که در مقابل ضربه ناگهانی و برخورد سنگین با اجسام یا زمین مقاومت و از سرنشینان محافظت کند.

محافظت از سرنشینان

از آنجا که در حین واژگونی، سرنشینان درون خودرو به اطراف پرتاب می‌شود، ویژگی‌های ایمنی باید تا حد ممکن جلوی آسیب‌رسانی را بگیرند و از پرتاب سرنشینان به خارج از خودرو جلوگیری کنند.

تست برخورد از عقب

تست برخورد از عقب

یکی دیگر از انواع تست تصادف خودرو شرایطی را شبیه‌سازی می‌کند که در آن، ماشین از سمت عقب دچار برخورد می‌شود. در تست برخورد از عقب (Rear Impact Test) بخش عقب ماشین به وسیله یک خودرو یا مانع ضربه می‌خورد. این تست برای ارزیابی پشتیبان‌ها و تکیه‌گاه‌های خودرو و قابلیت آن‌ها در ممانعت از ضربات شلاقی به سرنشینان انجام می‌شود. یکپارچگی ساختاری ماشین نیز بدین شیوه مورد سنجش قرار می‌گیرد. اگرچه این آزمون فاکتورهای کمی برای بررسی دارد، ولی بسیار حائز اهمیت است، چون آسیب‌های شلاقی اثر طولانی و ناتوان‌کننده‌ای بر جای می‌گذارند و تشخیص آن‌ها چندان ساده نیست.

نتایج تست تصادف خودرو

نتایج تست تصادف خودرو

خودروسازان پیش از سازمان‌های مستقل، محصولات خود را مورد آزمایش قرار می‌دهند و مقاومت آن‌ها را محک می‌زنند. با این حال، نتایج به‌دست‌آمده از تست‌های تصادف که توسط سازمان‌های معروف به دست می‌آیند، دقیق‌تر و مطمئن‌تر هستند. همان‌طور که گفته شد، یکی از سازمان‌های مطرحی که ایمنی ماشین‌ها را ارزیابی می‌کند، یورو انکپ است. این سازمان با توجه به نتایج به‌دست‌آمده در مراحل مختلف تست تصادف، ایمنی ماشین را با در نظر گرفتن چهار معیار مختلف بیان می‌کند. این چهار معیار عبارت‌اند از حفاظت از سرنشینان بزرگسال، حفاظت از سرنشینان خردسال، ایمنی عابر پیاده آسیب‌پذیر و دستیارهای ایمنی. امتیاز کسب‌شده توسط هر خودرو برای هر معیار، بر حسب درصد محاسبه می‌شود.

حفاظت از سرنشینان بزرگسال

امتیاز ایمنی سرنشینان بزرگسال با توجه به نتیجه تست‌های برخورد از جلو، برخورد از پهلو و ضربه شلاقی واردشده به راننده و شاگرد راننده و همین‌طور امکانات خودرو برای نجات و بیرون آوردن سریع و ایمن دو سرنشین جلو از کابین به دست می‌آید.

حفاظت از سرنشینان خردسال

حفاظت از سرنشینان خردسال از سه جنبه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ عملکرد سیستم‌های نگهدارنده کودک در تست‌های برخورد از جلو و برخورد از پهلو، قابلیت خودرو در جاسازی صندلی‌های مخصوص کودکان در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف، و امکان جابجایی امن کودکان در کابین ماشین.

حفاظت از عابران پیاده

علاوه بر سنجش میزان حفاظت خودرو از سرنشینان، یوروانکپ به ارزیابی میزان حفاظت خودرو از کاربران آسیب‌پذیر جاده، مثل عابران پیاده، دوچرخه‌سوارها و موتورسیکلت‌سوارها می‌پردازد. در این تست‌ها، میزان آسیب‌دیدگی سر، لگن و بالا و پایین پای کاربر آسیب‌پذیر در صورت تصادف با خودرو بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. ماشین‌های مجهز به سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB) که قادر به تشخیص عابرین پیاده و دوچرخه/موتورسیکلت‌سواران هستند، می‌توانند امتیاز بالایی در این معیار به دست آورند.

دستیار ایمنی راننده

بسیاری از خودروهای امروزی دارای فناوری‌های کمک‌راننده هستند که علاوه بر بهبود کیفیت و ایمنی رانندگی، موجب جلوگیری و کاهش تصادفات می‌شوند. در طول آزمایش‌ها، کارایی سیستم کمک‌راننده حین رانندگی عادی و سناریوهای تصادف معمولی مورد بررسی قرار می‌گیردد و در نهایت امتیازی برای معیار دستیار ایمنی تعریف می‌شود.

به عنوان مثال، هیوندای کونا ۲۰۲۳ در بخش حفاظت از سرنشینان جلو به امتیاز ۸۰ درصد، در بخش حفاظت از سرنشینان خردسال به امتیاز ۸۳ درصد، در بخش حفاظت از عابر آسیب‌پذیر به امتیاز ۶۴ درصد و در بخش دستیار ایمنی به امتیاز ۶۰ درصد رسیده است. مسلما چنین اطلاعاتی می‌تواند موجب افزایش یا کاهش در فروش خودرو شوند.

سناریوهای تست تصادف

برای بررسی ایمنی، مقاومت و عملکرد خودرو در سوانح رانندگی، دو سناریوی اصلی برای تست تصادف در نظر گرفته می‌شود؛ سناریوی ایستا و پویا.

سناریوی تست تصادف ایستا

در تست تصادف ایستا (Static)، خودرو روی پلتفرم آزمایشگاهی به صورت ثابت نگه داشته شده و ضربه‌های مختلف بر آن وارد می‌شود. این تست، میزان مقاومت خودرو در برابر ضربات را اندازه‌گیری می‌کند و شرایط استاندارد جهت بررسی عملکرد تجهیزات ایمنی (مثل ایربگ‌ها) را فراهم می‌آورد.

سناریوی تست تصادف پویا

در تست تصادف پویا (Dynamic) خودرو با سرعت مشخصی در حال حرکت است و به شیوه‌های مختلف به سمت موانع رانده می‌شود. این سناریو، تصادفات جاده‌ای واقعی را شبیه‌سازی می‌کند و امکان ارزیابی عملکرد خودرو در شرایط واقعی را فراهم می‌آورد. بر اساس نتیجه این تست‌ها، می‌توان خودروهایی با استاندارد ایمنی بالاتر و تجهیزات ایمنی کاراتری را طراحی و تولید کرد.

ستاره ایمنی خودرو

سازمان NCAP متعلق به اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگ‌راه‌ها (NHTSA) برنامه امتیازبندی ایمنی ۵ ستاره را ایجاد کرد تا به وسیله آن، ایمنی ماشین‌های جدید در برابر تصادفات و واژگونی را به کاربران خودرو نشان دهد. مفهوم تعداد ستاره‌ها را به طور خلاصه بیان می‌کنیم.

پنج ستاره ایمنی

خودرو دارای ۵ ستاره ایمنی از لحاظ محافظت از سرنشینان خودرو حین تصادف و تجهیز به فناوری‌های پیشرفته جلوگیری از تصادف، به طور کلی به عملکرد عالی دست یافته است.

چهار ستاره ایمنی

خودرو دارای ۴ ستاره ایمنی از لحاظ محافظت از سرنشینان خودرو حین تصادف و تجهیز به فناوری‌های پیشرفته جلوگیری از تصادف، به‌طور کلی عملکرد خوبی را از خود نشان داده، ولی به بالاترین استانداردهای لازم در تمام معیارهای ارزیابی اصلی دست نیافته است.

سه ستاره ایمنی

خودرو دارای ۳ ستاره ایمنی در هنگام تصادف عملکرد متوسطی را از خود نشان داده است و شامل سطح متوسطی از تجهیزات ایمنی می‌شود.

دو ستاره ایمنی

خودرو دارای ۲ ستاره ایمنی به طور اسمی در مقابل تصادف مقاوم است، ولی کارایی پایین‌تر از حد متوسط در یک یا چند معیار ارزیابی اصلی دارد.

یک ستاره ایمنی

خودرو دارای ۱ ستاره ایمنی عملکرد ضعیفی در هنگام تصادف داردد و شامل حداقل تجهیزات ایمنی می‌شود.

صفر ستاره ایمنی

خودروی بدون ستاره ایمنی با استانداردهای تایید نوع مطابقت دارد و به همین خاطر قابل فروش است. با این حال فناوری‌های مدرن و اصلی ایمنی در آن یافت نمی‌شود.

موسسه های تست تصادف خودرو در جهان

موسسه های تست تصادف خودرو در جهان

قوانین و استانداردهای خودروسازی در سراسر جهان به یک صورت تعریف نشده‌اند، با این حال نقاط اشتراک بسیاری در آن‌ها وجود دارد. با توجه به اختلاف قوانین، بدیهی است خودروهای تولیدشده در هر نقطه از جهان توسط سازمان‌های خاصی مورد ایمنی‌سنجی قرار بگیرند.

در آمریکای شمالی، سازمان بیمه برای ایمنی بزرگراه‌ها یا به اختصار IIHS در سال ۱۹۵۹ جهت سنجش ایمنی خودروها تاسیس شد. موسسه دیگری در این نقطه از جهان وجود دارد که فعالیت خود را از سال ۱۹۷۰ آغاز کرد. اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها یا به اختصار NHTSA علاوه بر اجرای آزمون‌های مختلف برای سنجش ایمنی ماشین‌ها، میزان آلایندگی و مصرف سوخت آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. این سازمان مسئول ایجاد و نظارت روی بسیاری از قوانین سخت‌گیرانه‌ای است که برای بهینگی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی در جهان به اجرا درمی‌آیند.

در آمریکای جنوبی، موسسه Latin-NCAP در سال ۲۰۱۰ برای آگاه‌سازی مصرف‌کنندگان در خصوص سطح ایمنی خودروهای جدید بازار شروع به کار کرد. تست‌های این موسسه بر اساس متدولوژی‌های معروف بین‌المللی انجام می‌شوند.

اروپا مهد خودروسازی جهان به حساب می‌آید. با این وجود، نخستین و در واقع تنها موسسه سنجش ایمنی خودرو در این قاره حدود ۳۰ سال پس از آمریکا در سال ۱۹۹۶ راه‌اندازی شد. برنامه ارزیابی خودروهای جدید اروپا یا همان Euro-NCAP دارای هشت زیرمجموعه مجزا در قاره سبز است و جزو معتبرترین موسسات سنجش ایمنی به حساب می‌آید.

در آسیا، دو سازمان Asean-NCAP و China-NCAP مهم‌ترین موسسات تست ایمنی خودرو به حساب می‌آیند. برنامه ارزیابی خودرو جدید در آسیای جنوب شرقی یا همان Asean-NCAP به طور مشترک توسط موسسه تحقیقات ایمنی جاده مالزی (MIROS) و برنامه ارزیابی خودروهای جدید جهانی (Global NCAP) در دسامبر سال ۲۰۱۱ آغاز به کار کرد. کشور چین نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین قطب‌های خودروسازی، دارای برنامه سنجش ایمنی انحصاری خود است. برنامه ارزیابی خودرو جدید در چین یا همان China-NCAP و به اختصار C-NCAP اگرچه مدعی اجرای تست‌های خود بر اساس استانداردهای بین‌المللی است، ولی نتایج آن بحث‌برانگیز است و معمولا از سوی موسسات دیگری همچون یوروانکپ مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند.

برنامه ارزیابی خودروهای جدید در قاره اقیانوسیه یا همان A-NCAP کمی زودتر از یوروانکپ و در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد. این سازمان، وظیفه سنجش ایمنی خودروهای تولیدی، مونتاژی و وارداتی به شرق آسیا، استرالیا و نیوزلند را بر عهده دارد. موسسه A-NCAP از سال ۲۰۱۸ به بعد، استانداردها و سرفصل‌های ایمنی خود را با یوروانکپ یکسان‌سازی کرد.

نتیجه گیری

با توجه به افزایش تعداد خودروها و رانندگان با آداب رانندگی متفاوت، تست تصادف خودرو در عصر و دنیای امروزی اهمیت روزافزون پیدا کرده است. با اینکه در اکثر سوانح رانندگی انسان به عنوان مقصر اصلی شناخته می‌شود، ولی برخی حوادث نیز از کنترل خارج هستند، مثل رانش زمین یا پرتاب اشیا به سمت خودرو. برای اطمینان یافتن از حداقل یا به طور ایدئال، عدم آسیب به سرنشینان خودرو، سازمان‌های مختلف به انجام تست‌های تصادف می‌پردازند تا علاوه بر سنجش میزان مقاومت و محافظت ماشین، ویژگی‌های ایمنی بهتر و موثرتری را طراحی و ایجاد کنند.

سوال های متداول

آیا تست تصادف برای خودروهای ایرانی انجام می‌شود؟

خودروهای ایرانی برای تایید تولید از سوی سازمان ملی استاندارد، ملزم به قبولی در تست تصادف هستند. البته تست تصادف به عنوان یکی از استانداردهای ۸۵گانه خودروسازی کشور هم‌اینک در کشورهای دیگر انجام می‌شود.

ایمن‌ترین ماشین ایرانی کدام است؟

در حال حاضر تارا بهترین ماشین ایرانی از لحاظ ایمنی و شاهین محکم‌ترین ماشین ایرانی به شمار می‌آیند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45

Source link

نوشته انواع تست تصادف خودرو | خودرو45 اولین بار در فروشگاه قطعات یدکی خودرو / آسان وی. پدیدار شد.



Source link

دیدگاه خود را بنویسید

تماس فوری