فروشنده یا ارائه دهنده خدمات

تفاوت جوش آرگون و جوش co2 چیست؟

  1. خانه
  2. Uncategorized
  3. جزئیات نویسنده
تفاوت جوش آرگون و جوش co2 چیست؟


جوشکاری یکی از فعالیت های بسیار مهمی است که بسیاری از صنایع برای تولید محصولات خود به آن وابسته هستند. فرایند جوشکاری در حالت کلی به معنای اتصال دو قطعه فلزی در نقطه تماس آن هاست که به روش ذوب صورت می گیرد و در انتها با سرد کردن، این اتصال محکم می شود. با پیشرفت تکنولوژی، صنعت جوشکاری نیز دستخوش تغییر و تحولات زیادی شد. به نحوی که امروزه در صنایع مختلف، جوشکاری را به روش های مختلفی همچون جوش معمولی، آرگون و co2 انجام می دهند. ما در این مطلب قصد داریم با هرکدام از این روش ها آشنا شده و در ادامه به تفاوت جوش آرگون و جوش co2 بپردازیم.

آموزش جوشکاری

اگر به حرفه و شغل جوشکاری علاقه مند هستید میتوانید در دوره آموزش جوشکاری از مقدماتی تا پیشرفته که به صورت صفر تا صد و کاملاً عملی و تخصصی در آموزشگاه فن آموزان برگزار میشود شرکت کرده و مدرک فنی حرفه ای آن را دریافت کنید. جهت مشاهده جزئیات و شرایط این دوره روی تصویر بالا کلیک کنید و یا با آموزشگاه تماس حاصل فرمایید.

تماس با فن آموزانانواع جوشکاری

  • جوش برق (جوشکاری معمولی)
  • جوش آرگون (تیگ)
  • جوش co2 (جوش میگ)

در ادامه هر کدام از این روش های جوشکاری را به طور مجزا شرح می دهیم تا بیشتر با جزئیات آن ها آشنا شوید.

جوش برق یا جوش معمولی

از روش های متداول جوشکاری در صنایع، جوش معمولی است که در آن اتصال میان دو قطعه فلزی به روش قوس الکتریکی انجام می شود. ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای جوش معمولی، الکترود و دستگاه جوش است. الکترود به یک میله فلزی گفته می شود که داخل آن از یک ماده پر کننده پر شده است.

جوشکاری

در حین جوشکاری این الکترود به قطعه مورد نظر نزدیک شده و با جرقه برقی که ایجاد می شود، اتصال قوس الکتریکی شکل می گیرد. با گرم شدن قوس الکتریکی، فلز پایه و فلز پر کننده ذوب می شوند. در نهایت با سرد شدن محل جوش، فلز مذاب متمایز شده و اتصال آن به دو قطعه فلزی انجام می شود. اما از مزایا و کاربردهای جوش معمولی یا جوش قوس الکتریکی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • جوش معمولی روش کار بسیار ساده ای دارد. از این رو در بسیاری از صنایع برای اتصال قطعات از این روش استفاده می شود.
  • بیشترین کاربرد جوش معمولی در فرایند جوشکاری فولاد نسوز، ورق های نازک و فولاد سبک است.
  • از آن جایی که در جوش معمولی از روی جوشکاری مداوم استفاده می شود، سرعت جوش نسبت به دیگر روش ها بیشتر است.
  • به دلیل ساده تر بودن روش جوشکاری معمولی، تجهیزات آن کمتر و هزینه آن پایین تر است. بنابراین جزء مقرون به صرفه ترین روش های جوشکاری به شمار می رود.
  • از روش جوشکاری قوس الکتریکی می توان حتی برای اتصال فلزاتی که سطح آن ها تمیز نشده نیز استفاده کرد.
  • این روش در شرایط آب و هوایی سخت نیز قابل اجراست.

جوش آرگون

یکی از روش ها در جوش ذوبی، جوش آرگون است که برای انجام آن از الکترود تنگستن استفاده می شود. همچنین در این روش برای استفاده از گاز محافظ از گاز آرگون خالص استفاده می شود. جوشکاری آرگون یکی از باکیفیت ترین و محکم ترین اتصالات را ایجاد می کند و نتایج حاصل از آن بسیار تمیز و مقاوم هستند.

توجه داشته باشید که در این روش الکترودی ذوب نمی شود. بلکه برای ذوب قطعه مورد نظر از حرارت استفاده می شود. به این شکل فرایند جوشکاری کامل می گردد. برای جوشکاری به روش آرگون به تجهیزاتی همچون منبع تغذیه، دستگاه جوش آرگون، رگولاتورها، سیلندر گاز محافظ، تورچ یا مشعل، کابل اتصال، سیم جوش، الکترود تنگستن، انبر جوش و انبر اتصال نیاز است.

جوشکاری آرگون

از مهم ترین کاربردهای جوش آرگون می توانیم به صنایع کشتی سازی، خودروسازی، پتروشیمی، نظامی، هوافضا و… اشاره کنیم. از مزایای این روش نیز عبارتند از:

  • نتایج حاصل از جوشکاری بسیار تمیز و یکدست هستند.
  • عدم نیاز به پاکسازی مداوم کار
  • کارایی زیاد در صنایع مختلف
  • امکان جوشکاری روی صفحات صاف
  • امکان جوشکاری به مدت طولانی
  • امکان جوشکاری روی هر نوع قطعه فلزی
  • امکان جوشکاری روی ورق های فلزی بسیار نازک با دقت و ظرافت بالا

جوش co2

در روش جوشکاری co2، برای گاز محافظ از ترکیب CO2 و گاز آرگون با هم استفاده می شود. جوشکاری به روش جوش CO2 معمولا نقاط اتصال محکمی ایجاد می کند و نتایج آن مقاومت بیشتری دارند. از این رو از این روش جوشکاری برای کاربردهای خیلی سنگین استفاده می شود. یکی از مهم ترین کاربردهای جوش CO2 در صنایع ساختمان سازی است که در آن مقاومت اتصالات از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای جوشکاری به روش CO2 به تجهیزاتی همچون؛ دستگاه ترانسفورماتور، دستگاه جوش رکتی، انواع تورچ یا مشعل و دستگاه جوش اینورتری نیاز است. جوشکاری به روش CO2 علاوه بر صنایع ساختمان سازی در صنایع خودروسازی و تولیدات فلزی نیز کاربرد دارد.

Co2 جوشکاری

از مهم ترین مزایای این روش نیز می توانیم به لیست زیر اشاره کنیم:

  • عدم احتیاج به الکترود
  • سرعت بالای فرایند جوشکاری و صرفه جویی در زمان
  • امکان اتصال فلزات مغناطیسی و غیر مغناطیسی
  • امکان مشاهده حوضچه مذاب و قوس الکتریکی
  • تغذیه مداوم سیم جوش
  • کاهش یا حذف میزان سرباره در حین کار
  • کاهش هزینه های جوشکاری و صرفه جویی در منابع

تفاوت جوش آرگون و جوش CO2 چیست؟

با بررسی دو روش جوشکاری آرگون و CO2 و مقایسه سرعت، دقت و نحوه انجام هر یک از آن ها، می توان به این موضوع پی برد که با توجه به موقعیت و شرایط پروژه، انتخاب کدام روش جوشکاری بهتر و به صرفه تر است. در ادامه این دو روش جوشکاری را از جهات گوناگون مورد مقایسه قرار می دهیم.

تفاوت در روش جوشکاری

قطعا اولین و اصلی ترین تفاوت میان دو روش جوشکاری آرگون و جوشکاری CO2 در روش انجام آن هاست. اکنون با شرح روش انجام کار هر کدام به تفاوت ها پی خواهیم برد.

روش جوشکاری آرگون یا تیگ:

این روش با کمک الکترود تنگستن و گرمای حاصل از قوس الکتریکی انجام می شود و در آن از گاز آرگون به عنوان گاز محافظ استفاده شده و الکترود مصرفی در آن ذوب نمی گردد.

روش جوشکاری آرگون یا تیگ

روش جوشکاری CO2 یا میگ:

در اینجا گاز محافظ، گاز CO2 است. در این روش، حرارت ناشی از دستگاه جوش، علاوه بر اینکه باعث ذوب الکترود و فلزات پایه می شود، آن ها را به یکدیگر نیز متصل می کند.

اما تفاوت این دو روش در چند مورد زیر خلاصه می شوند:

  • در جوشکاری آرگون از هر دو جریان AC و DC می توان استفاده کرد. اما در روش CO2 تنها از جریان MIG استفاده می شود.
  • در جوشکاری به روش آرگون نیازی به استفاده از سیم جوش نیست. اما در روش CO2 قطعا به سیم جوش نیاز خواهد بود.
  • روش جوشکاری آرگون با تکنیک دقیق تری انجام شده و نتایج تمیزتری به همراه دارد. اما جوشکاری CO2 به مراتب دقت کمتری داشته و از این رو برای افراد تازه کار روش بهتری به شمار می رود.

تفاوت در سرعت و ضخامت کار

در جوشکاری به روش CO2، با توجه به اینکه سیم جوش فلزی به کمک تفنگ قرقره به صورت خودکار شارژ می شود، سرعت کار به مراتب بیشتر از روش آرگون است. همچنین ضخامت جوشکاری میگ بیشتر از جوشکاری تیگ است. ضخامت جوشکاری به روش آرگون نهایتا به 5 میلی متر می رسد. این در حالی است که حداکثر ضخامت کار در روش CO2 به 40 میلی متر نیز می رسد.

تفاوت در کاربرد

از آن جایی که جوشکاری به روش تیگ یا آرگون با ظرافت و دقت بالاتری انجام می شود از آن بیشتر برای کارهای هنری استفاده می شود. البته کیفیت بالای این کار متقاضی زیادی دارد و می توان گفت جوشکاری تیگ برای همه کاربردها مفید است. اما از جوشکاری میگ یا CO2 بیشتر برای صنایع سنگین و مجموعه متنوعی از فلزات با ضخامت های گوناگون استفاده می شود.

تفاوت در کاربرد

زمان مورد نیاز برای جوشکاری

به طور کلی روش جوشکاری تیگ یا آرگون نسبت به روش CO2 یا میگ به زمان بیشتری نیاز دارد. در این روش تنظیم کالیبراسیون تجهیزات زمان بیشتری می برد. همچنین پروسه خشک شدن فلزات کندتر و طولانی تر است. از این رو صنعتگران برای سفارش کار درحجم بالا، بهتر است روش جوشکاری CO2 را انتخاب کنند که به زمان کمتری نیاز دارد.

هزینه انجام کار

مورد دیگری که در دو روش جوشکاری تیگ و میگ تفاوت ایجاد می کند، هزینه انجام آن هاست. گاز آرگون نسبت به گاز کربن دی اکسید کمیاب تر است. چرا که استخراج آن سخت تر و پیچیده تر می باشد. این موضوع باعث می شود تا هزینه و بهای این گاز نسبت به CO2 بیشتر باشد.

علاوه بر این، گاز آرگون خلوص بیشتری دارد و این موضوع دلیل دیگری است تا آرگون در صنعت بهای بیشتری نسبت به CO2 داشته باشد. با توجه به این توضیحات می توان به راحتی نتیجه گرفت که هزینه جوشکاری به روش آرگون نسبت به روش CO2 بیشتر است. بنابراین صنایع مختلف بهتر است زمانی از جوشکاری تیگ استفاده کنند که به ظرافت و دقت زیادی نیاز است. چرا که تنها در این صورت است که هزینه کردن برای کار ارزشش را خواهد داشت.

توی انتخاب مسیر تردید داری؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

جهت دریافت مشاوره رایگان شماره موبایل خود را وارد کنید.

"*" indicates required fields

Hidden

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

gform.initializeOnLoaded( function() {gformInitSpinner( 30, ‘https://fanamoozan.com/wp-content/plugins/gravityforms/images/spinner.svg’, true );jQuery(‘#gform_ajax_frame_30’).on(‘load’,function(){var contents = jQuery(this).contents().find(‘*’).html();var is_postback = contents.indexOf(‘GF_AJAX_POSTBACK’) >= 0;if(!is_postback){return;}var form_content = jQuery(this).contents().find(‘#gform_wrapper_30’);var is_confirmation = jQuery(this).contents().find(‘#gform_confirmation_wrapper_30’).length > 0;var is_redirect = contents.indexOf(‘gformRedirect(){‘) >= 0;var is_form = form_content.length > 0 && ! is_redirect && ! is_confirmation;var mt = parseInt(jQuery(‘html’).css(‘margin-top’), 10) + parseInt(jQuery(‘body’).css(‘margin-top’), 10) + 100;if(is_form){jQuery(‘#gform_wrapper_30’).html(form_content.html());if(form_content.hasClass(‘gform_validation_error’)){jQuery(‘#gform_wrapper_30’).addClass(‘gform_validation_error’);} else {jQuery(‘#gform_wrapper_30’).removeClass(‘gform_validation_error’);}setTimeout( function() { /* delay the scroll by 50 milliseconds to fix a bug in chrome */ jQuery(document).scrollTop(jQuery(‘#gform_wrapper_30’).offset().top – mt); }, 50 );if(window[‘gformInitDatepicker’]) {gformInitDatepicker();}if(window[‘gformInitPriceFields’]) {gformInitPriceFields();}var current_page = jQuery(‘#gform_source_page_number_30’).val();gformInitSpinner( 30, ‘https://fanamoozan.com/wp-content/plugins/gravityforms/images/spinner.svg’, true );jQuery(document).trigger(‘gform_page_loaded’, [30, current_page]);window[‘gf_submitting_30’] = false;}else if(!is_redirect){var confirmation_content = jQuery(this).contents().find(‘.GF_AJAX_POSTBACK’).html();if(!confirmation_content){confirmation_content = contents;}setTimeout(function(){jQuery(‘#gform_wrapper_30’).replaceWith(confirmation_content);jQuery(document).scrollTop(jQuery(‘#gf_30’).offset().top – mt);jQuery(document).trigger(‘gform_confirmation_loaded’, [30]);window[‘gf_submitting_30’] = false;wp.a11y.speak(jQuery(‘#gform_confirmation_message_30’).text());}, 50);}else{jQuery(‘#gform_30’).append(contents);if(window[‘gformRedirect’]) {gformRedirect();}}jQuery(document).trigger(‘gform_post_render’, [30, current_page]);} );} );

person
دریافت مشاوره رایگان

مطلبی که خواندید حاصل تلاش تیم تحریریه دپارتمان جوشکاری آموزشگاه فن آموزان بود که شامل دوره های آموزش جوشکاری، آموزش جوش آرگون، آموزش جوش co2 و دیگر حرفه های مرتبط با حرفه جوشکاری از پایه تا پیشرفته میباشد.

کامنت بگذارید

امتیاز بدهید

نوشته تفاوت جوش آرگون و جوش co2 چیست؟ اولین بار در آموزشگاه فنی و حرفه ای فن آموزان. پدیدار شد.



Source link

دیدگاه خود را بنویسید

تماس فوری