فروشنده یا ارائه دهنده خدمات

علت چكه كردن آب از كولر گازی چیست؟

  1. خانه
  2. Uncategorized
  3. جزئیات نویسنده
علت چكه كردن آب از كولر گازی چیست؟


آیا از بخش داخلی یا بیرونی کولر گازی شما در منزل و یا محیط کارتان آب چکه می کند؟ خروج بیش از حد آب از سیستم شما یکی از نشانه های بروز مشکل است. در ادامه درباره علت های شایع چکه کردن و یا نشتی آب از دستگاه تهویه ی مطبوع شما در داخل یا بیرون از محل کار یا زندگیتان ارائه شده است.

آموزش تعمیرات کولر گازی

اگر به شغل نصب و تعمیرات کولر گازی علاقه دارید، آموزشگاه فن آموزان دوره آموزش نصب کولر گازی را در کارگاه عملی و با ارائه مدرک فنی حرفه ای برگزار می کند این دوره بصورت مجزا و ویژه بازار کار در کوتاه مدت ارائه می شود. برای مشاهده سرفصل های کامل این دوره روی تصویر کلیک کنید و یا با آموزشگاه تماس بگیرید.

تماس با فن آموزان

علت چكه كردن آب از كولر گازي

  • شکستن پمپ کندانسور
  • عدم نصب صحیح قسمت های داخلی و خارجی کولر گازی
  • گرفتگی و یا پوسیدگی سوراخ لوله ی تخلیه
  • چسب های دستگاه خوب نباشند
  • ورود هوا به دستگاه
  • گرفتگی حفره تخلیه کف
  • فیلتر های هوا کثیف شده باشند
  • یخ زدگی کویل اواپراتور
  • جا به جا شدن لوله ی تخلیه و جا نیفتادن صحیح آن
  • قطع برق پمپ تخلیه
  • عملکرد نامناسب پمپ تخلیه
  • گرفتگی لوله، زانویی (تله ی آب ) و یا صفحه ی تخلیه
  • گرفتگی لوله ی پمپ
  • کثیف بودن یا عملکرد نادرست کویل اواپراتور
  • عملکرد نامناسب سیستم که منجر به یخ زدن کویل بخش داخلی شده باشد
  • ترک خوردن صفحه ی تخلیه
  • شکستگی اتصالات و یا لوله ها

شکستن پمپ کندانسور

اولین قسمتی که باید آن را بررسی کنید پمپ کندانسور است چرا که ممکن است شکسته باشد. برای فهمیدن این که آیا مشکل از پمپ کندانسور است یا نه، می توانید رو ی صفحه ی کندانسور آب بریزید. اگر پمپ به درستی کار کند باید آب اضافی را به بیرون پمپاژ کند. اگر آب اضافی را پمپاژ نکرد بررسی کنید و ببینید که آیا به پمپ برق می رسد؟ اگر به پمپ برق برسد، مشکل یا از خود کندانسور و یا از موتور آن می باشد. بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید تا مطمئن شوید مشکل از کدام قسمت است و سپس آن را تعمیر کنید.

شکستن پمپ کندانسور

توجه:ممکن است به دلیل عدم نصب صحیح کولر گازی ، برای مثال به دلیل تراز نبودن یا وارد آمدن فشار به دستگاه، آب بسیار زیادی از کولر گازی نشت کند.

عدم نصب صحیح قسمت های داخلی و خارجی کولر گازی

بخش های داخلی و بیرونی کولر گازی اگر به درستی نصب نشوند، برای مثال اگر صاف و تراز نصب نشده باشند، چکه می کنند. همچنین وارد شدن فشار زیاد به سیستم سبب نشت آب می شود. برای این که بفهمید علت نشت آب کدام یک از این موارد است، ابتدا بررسی کنید که کولر گازی به صورت صاف نصب شده باشد. اگر دستگاه صاف بود پس از آن دریچه های بسته ی محیط خانه ی خود را بیابید زیرا بسته بودن آن ها به سیستم فشار بیشتری وارد می کند.

این مسئله ای رایج است که نصب کولر گازی با مشکلات دیگری هم همراه باشد. عدم طراحی صحیح و مناسب زانویی لوله ی تخلیه ( تله ی مایعات ) نیز می تواند سبب تجمع و نشت آب شود. یک فرد متخصص در این زمینه می تواند با بررسی کردن زانویی لوله ی تخلیه مطمئن شود که به درستی طراحی و نصب شده است .

گرفتگی و یا پوسیدگی سوراخ لوله ی تخلیه

لوله ی تخلیه ی شما دارای سوراخی است که آب از آن جا تخلیه می شود و ممکن است دچار گرفتگی و انسداد شود. شما باید لوله را بررسی کنید تا ببینید که آیا در آن آشغال و ذرات ریز تجمع یافته و سبب گرفتگی لوله شده اند یا خیر. اگر لوله دچار انسداد شده بود، به راحتی می توانید آن را تمیز کنید و پس از آن مجدداً آب از لوله خارج می شود.

اگر لوله ی تخلیه مسدود شده باشد، آب نمی تواند به بیرون راه پیدا کند و تنها یک راه برایش باقی می ماند و آن هم جاری شدن به سمت داخل خانه است. گرد و غبار، قارچ و کپک، حشرات و هر چیز کوچکی می تواند سبب گرفتگی لوله شود. در بعضی مواقع، دو لوله ی تخلیه تعبیه می شود اما این لوله هم ممکن است دچار انسداد شود.

می توانید از یک دستگاه مکش ذرات خشک_مرطوب برای زدودن انسداد از لوله ی PVC تخلیه ی مایعات در قسمت بیرونی سیستم استفاده کنید. البته برای پاک سازی انسداد لوله ی تخلیه راه های مختلفی وجود دارند مثلاً استفاده از محصولی به نام پمپ پُر توان بسیار مناسب است.

گرفتگی و یا پوسیدگی سوراخ لوله ی تخلیه

پمپ پر توان یک پمپ دستی است که قدرت زیادی برای مکش یا دمیدن در لوله و رفع انسداد آن دارد. به جای اینکه منتظر بمانید تا لوله دچار انسداد شود و برای تعمیر آن متحمل هزینه های زیادی شوید، بهتر است از گرفتگی لوله جلوگیری کرده و هر چند وقت یک بار آن را تمیز کنید.

برای تمیز نگه داشتن لوله همچنین می توانید چند مرتبه در سال از سفید کننده کلر برای جلوگیری از ایجاد کپک، جلبک، لجن و سایر باکتری ها استفاده کنید.

همچنین کثیف بودن کویل اواپراتور هم می تواند علت بروز مشکل باشد. این مشکل به این دلیل رخ می دهد که آب ذرات کثیف را به طرف صفحه ی تخلیه (Drain pan) حرکت می دهد و در نهایت سبب گرفتگی آن می شود . شما می توانید هر ساله برای تمیز کردن کویل از یک متخصص کمک بخواهید.

توجه: سیستم های تهویه ی مطبوع ممکن است دارای دو صفحه ی تخلیه برای جمع آوری آب باشند. آن ها دارای یک کلید شناور هستند که می تواند به صورت خودکار دستگاه تهویه مطبوع را خاموش کند تا از آسیب ها جلو گیری کند.

هوای بسیار سرد در بیرون از خانه

زمانی که هوای بیرون شروع به سرد شدن می کند، تجمع آب بیشتر می شود به این معنا که آب ممکن است جریان یافته و تجمع پیدا کند و به دلیل اینکه هوای بیرون گرم نیست مدت زمان زیادی طول بکشد تا تبخیر شود. اگر حفره ی آب کوچکی در بیرون از خانه برای تخلیه ی آب وجود دارد مشکلی پیش نمی آید و هر وقت که هوا گرم تر شود آب تبخیر خواهد شد.

چسب های دستگاه خوب نباشند

اگر دستگاه دارای چسب هایی است که دیگر محکم نیستند و شل شده اند، این امر سبب وارد شدن گرمای زیادی به داخل خانه می شود. وقتی هوای گرم به هوای خنک قسمت داخلی برخورد می کند سبب به وجود آمدن قطرات آب زیاد و تجمع آن ها در زیر دستگاه می شود. با چسب زدن و محکم کردن درز های کولر این مکل رفع خواهد شد .

ورود هوا به دستگاه

شل شدن چسب های بخش بیرونی دستگاه نه تنها سبب تولید و تجمع مقدار زیادی آب در زیر دستگاه می شود، بلکه کارکرد مفید دستگاه را هم کاهش می دهد. این به معنی آن است که شما نمی توانید در داخل دمای دلخواه خود را داشته باشید و همچنین باید هزینه ی بیشتری برای مصرف برق بپردازید. اگر خودتان تمایلی برای  بررسی و یافتن مشکل ندارید می توانید از یک متخصص کمک بخواهید.

ورود هوا به دستگاه

گرفتگی حفره تخلیه کف

حفره ای که در کف زمین برای تخلیه آب تعبیه شده است نیز ممکن است دچار انسداد شود.

فیلتر های هوا کثیف شده باشند

یکی از قسمت های کولرگازی که بیشتر از همه مورد غفلت قرار می گیرد فیلترهای هوا هستند. اگر این فیلتر ها کثیف باشند ورودی هوا مسدود می شود و این امر سبب می شود هوای زیادی به کویل اواپراتور نرسد.

این امر هم باعث سرد شدن کویل اواپراتور و در نهایت یخ زدگی آن می شود. وقتی یخ های آن آب شود ، آب اضافی به روی صفحه ی تخلیه می چکد و ممکن است صفحه ی تخلیه برای جمع آوری این میزان از آب طراحی نشده باشد .

اولین کاری که باید انجام دهید این است که فیلتر ها را بررسی کنید. اگر کثیف باشند آن ها را بیرون آورده و فیلتر های جدید جایگزین کنید. بسته به فصل  لازم است که آن ها را هر 1 الی 3 ماه یکبار تعویض کنید .

یخ زدگی کویل اواپراتور

برای فهمیدن اینکه آیا کویل اواپراتور یخ زده است، دریچه ی وزش باد که در داخل کولر گازی قرار دارد را باز کنید. اگر دچار یخ زدگی شده باشد آب می تواند سبب ذوب شدن این یخ ها شود و اصفحه ی تخلیه قادر به جمع آوری و تخلیه ی این میزان از آب نمی باشد به ویژه اگر کویل منجمد شده باشد، سپس ذوب شده و دوباره منجمد شود و این اتفاق چندین بار رخ دهد. برای انجاد کویل اواپراتور دو دلیل وجود دارد :

  1. فیلتر هوای کثیف: همان طور که گفته شد فیلتر هوای کثیف مانع از جریان یافتن هوای گرم در کویل می شود و در نهایت سبب سرد شدن و انجماد کویل می گردد. تنها لازم است که فیلتر ها را عوض کنید .
  2. کم بودن مبرد: اگر سطح مبرد از آن میزان که باید باشد کمتر شود، می تواند سبب سرد شدن کویل اواپراتور و در نهایت انجماد آن شود.

یخ زدگی کویل اواپراتور

چگونه یخ اواپراتور را ذوب کنیم

ابتدا دستگاه کولر گازی را خاموش کرده و سپس دمنده را با تعویض حالت از خودکار به حالت روشن، روشن کنید. این کار باعث می شود که فَن یخ را در یک چهارچوب زمانی مناسب آب کند به طوری که صفحه ی تخلیه هم توانایی هدایت آب را داشته باشد .

پرسش و پاسخ

علت آب دادن پنل بیرونی کولر گازی در تابستان

در تابستان، به دلیل گرمای شدید هوا و کارکرد مداوم کولر گازی، ممکن است شاهد خروج آب از پنل بیرونی دستگاه باشیم. این پدیده اغلب طبیعی است و ناشی از فرآیند تقطیر رطوبت هوا روی کویل‌های سرد دستگاه می‌باشد. با این حال، اگر میزان آب خروجی بیش از حد معمول باشد، ممکن است نشان‌دهنده مشکلاتی مانند گرفتگی مسیر تخلیه آب، خرابی پمپ تخلیه یا نشتی در سیستم مبرد باشد. در چنین مواردی، بررسی توسط یک متخصص توصیه می‌شود.

علت اب ریختن اسپیلت از جلو پنل دو تکه

یکی از شایع‌ ترین دلایل، مسدود شدن یا گرفتگی مسیر تخلیه آب است. در این حالت، آب جمع شده در سینی زیر اواپراتور نمی‌تواند به درستی تخلیه شود و از جلوی دستگاه سرریز می‌کند. دلیل دیگر می‌تواند نصب نادرست و عدم شیب مناسب یونیت داخلی باشد که باعث می‌شود آب به جای حرکت به سمت لوله تخلیه، به سمت جلوی دستگاه جریان یابد. همچنین، یخ زدن کویل اواپراتور و ذوب شدن ناگهانی آن نیز می‌تواند باعث این مشکل شود.

چرا از پنل کولر گازی آب چکه میکند؟

ریزش آب از پنل کولر گازی معمولاً نشان‌ دهنده مشکلی در سیستم تخلیه آب است. یکی از دلایل شایع، مسدود شدن لوله تخلیه توسط گرد و غبار یا رسوبات است که مانع خروج آب می‌ شود. همچنین، اگر دستگاه به درستی تراز نشده باشد، ممکن است آب به جای حرکت به سمت لوله تخلیه، به سمت جلوی پنل جریان یابد. در برخی موارد، خرابی پمپ تخلیه یا یخ زدن کویل اواپراتور نیز می‌ تواند باعث این مشکل شود.

چرا از زیر کولر گازی آب می‌ریزد؟

  • گرفتگی یا خرابی سیستم تخلیه
  • ترک خوردگی سینی جمع‌آوری آب
  • نشتی در اتصالات لوله‌ها
  • تشکیل یخ روی کویل و ذوب شدن آن
  • نصب نادرست دستگاه و عدم شیب مناسب

خیس شدن لوله های کولر گازی

  • عایق‌بندی نامناسب یا آسیب دیده لوله‌ ها
  • نشتی گاز مبرد می‌تواند باعث سرد شدن بیش از حد لوله‌ها و در نتیجه تقطیر شدیدتر شود.
  • طراحی نامناسب مسیر لوله‌ ها نیز می‌ تواند به این مشکل دامن بزند.

توی انتخاب مسیر تردید داری؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

جهت دریافت مشاوره رایگان شماره موبایل خود را وارد کنید.

"*" indicates required fields

Hidden

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

gform.initializeOnLoaded( function() {gformInitSpinner( 30, ‘https://fanamoozan.com/wp-content/plugins/gravityforms/images/spinner.svg’, true );jQuery(‘#gform_ajax_frame_30’).on(‘load’,function(){var contents = jQuery(this).contents().find(‘*’).html();var is_postback = contents.indexOf(‘GF_AJAX_POSTBACK’) >= 0;if(!is_postback){return;}var form_content = jQuery(this).contents().find(‘#gform_wrapper_30’);var is_confirmation = jQuery(this).contents().find(‘#gform_confirmation_wrapper_30’).length > 0;var is_redirect = contents.indexOf(‘gformRedirect(){‘) >= 0;var is_form = form_content.length > 0 && ! is_redirect && ! is_confirmation;var mt = parseInt(jQuery(‘html’).css(‘margin-top’), 10) + parseInt(jQuery(‘body’).css(‘margin-top’), 10) + 100;if(is_form){jQuery(‘#gform_wrapper_30’).html(form_content.html());if(form_content.hasClass(‘gform_validation_error’)){jQuery(‘#gform_wrapper_30’).addClass(‘gform_validation_error’);} else {jQuery(‘#gform_wrapper_30’).removeClass(‘gform_validation_error’);}setTimeout( function() { /* delay the scroll by 50 milliseconds to fix a bug in chrome */ jQuery(document).scrollTop(jQuery(‘#gform_wrapper_30’).offset().top – mt); }, 50 );if(window[‘gformInitDatepicker’]) {gformInitDatepicker();}if(window[‘gformInitPriceFields’]) {gformInitPriceFields();}var current_page = jQuery(‘#gform_source_page_number_30’).val();gformInitSpinner( 30, ‘https://fanamoozan.com/wp-content/plugins/gravityforms/images/spinner.svg’, true );jQuery(document).trigger(‘gform_page_loaded’, [30, current_page]);window[‘gf_submitting_30’] = false;}else if(!is_redirect){var confirmation_content = jQuery(this).contents().find(‘.GF_AJAX_POSTBACK’).html();if(!confirmation_content){confirmation_content = contents;}setTimeout(function(){jQuery(‘#gform_wrapper_30’).replaceWith(confirmation_content);jQuery(document).scrollTop(jQuery(‘#gf_30’).offset().top – mt);jQuery(document).trigger(‘gform_confirmation_loaded’, [30]);window[‘gf_submitting_30’] = false;wp.a11y.speak(jQuery(‘#gform_confirmation_message_30’).text());}, 50);}else{jQuery(‘#gform_30’).append(contents);if(window[‘gformRedirect’]) {gformRedirect();}}jQuery(document).trigger(‘gform_post_render’, [30, current_page]);} );} );

person
دریافت مشاوره رایگان

مقاله “علت چكه كردن آب از كولر گازی چیست” حاصل تلاش تیم تحریریه دپارتمان تاسیسات بود که دوره های آموزش نصب کولر گازی و تعمیرات کولر گازی را با ارائه مدرک فنی حرفه ای برگزار میکند.کامنت بگذارید

3.3/5 – (3 امتیاز)

نوشته علت چكه كردن آب از كولر گازی چیست؟ اولین بار در آموزشگاه فنی و حرفه ای فن آموزان. پدیدار شد.



Source link

دیدگاه خود را بنویسید

تماس فوری