قانون یک سوم به عکاسان اجازه می دهد تا عناصر مهم تصویر را در نقاط قوت کادر قرار دهند، جایی که چشم بیننده به طور طبیعی به آن جذب می شود. این روش ترکیب بندی، تعادلی ظریف بین عناصر مختلف تصویر ایجاد می کند و از تمرکز بیش از حد بر مرکز کادر جلوگیری می کند، که باعث ایجاد تصاویر خسته کننده و غیرپویا شود.
اما آیا این قانون همیشه باید رعایت شود؟ و آیا شکستن آگاهانه این قاعده سبب خلق آثار هنری منحصر به فرد و خلاقانه منجر شود؟ پاسخ به این سؤالات پیچیده است و به عوامل متعددی از جمله سبک شخصی عکاس، موضوع عکس و پیام یا احساسی که قرار است منتقل شود، بستگی دارد. درک عمیق قانون یک سوم در عکاسی و چگونگی استفاده مؤثر از آن، به عکاسان کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه تری در مورد ترکیب بندی عکس های خود بگیرند و در نهایت، آثاری خلق کنند که از نظر بصری جذاب تر و از لحاظ احساسی تأثیرگذارتر باشند.
دوره آموزش عکاسی در آموزشگاه فن آموزان بصورت عملی و در کارگاههای مجهز به تجهیزات به روز مورد نیاز برای عکاسی برگزار می شود. این دوره صفر تا صد مهارت های مورد نیاز برای عکاسی با دوربین را پوشش می دهد. در پایان دوره مدرک بین المللی عکاسی به کارآموزان اعطا می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
ریشه های تاریخی قانون یک سوم
قانون یک سوم ریشه در مفهوم نسبت طلایی دارد که قدمتی به اندازه تاریخ هنر دارد. این اصل که در یونان باستان توسط ریاضیدانان کشف شد، به مرور زمان در هنرهای تجسمی مورد استفاده قرار گرفت. نقاشان رنسانس مانند لئوناردو داوینچی و رافائل از این اصل برای ایجاد ترکیب بندی های متعادل و چشم نواز در آثارشان بهره می بردند.
با ظهور عکاسی در قرن نوزدهم، این اصل به سرعت به این رسانه جدید راه یافت. عکاسان پیشگام دریافتند که استفاده از این قاعده سبب ایجاد تصاویری جذاب تر و متعادل تر خواهد شد. در اوایل قرن بیستم، با گسترش آموزش عکاسی، قانون یک سوم به عنوان یکی از اصول اساسی ترکیب بندی در عکاسی معرفی شد و از آن زمان تاکنون، به عنوان یکی از مهم ترین تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی شناخته می شود. اما سؤال اینجاست که چرا این تقسیم بندی ساده تا این حد در زیبایی و تأثیرگذاری یک عکس مهم است؟ پاسخ را می توان در روانشناسی ادراک بصری و تاریخ هنر جستجو کرد.
قانون یک سوم در عکاسی چگونه اجرا می شود؟
اجرای قانون یک سوم در عکاسی شامل چند مرحله اساسی است. ابتدا، عکاس باید کادر تصویر را به صورت ذهنی یا با استفاده از ابزارهای کمکی دوربین، به سه قسمت مساوی در هر دو جهت افقی و عمودی تقسیم کند. این کار چهار نقطه تقاطع ایجاد می کند که به “نقاط طلایی” معروف هستند. سپس، عکاس باید عناصر اصلی تصویر را در امتداد این خطوط یا در نزدیکی نقاط تقاطع قرار دهد.
در مرحله بعد، عکاس باید تصمیم بگیرد که کدام عناصر تصویر از اهمیت بیشتری برخوردارند و آنها را در نقاط کلیدی قرار دهد. برای مثال، در یک منظره، می توان افق را روی یکی از خطوط افقی و یک عنصر شاخص مانند درخت را روی یکی از خطوط عمودی قرار داد. این کار به ایجاد تعادل و جذابیت بصری در تصویر کمک می کند. البته باید توجه داشت که اجرای این قانون نباید مصنوعی یا تحمیلی به نظر برسد و عکاس باید با تمرین و تجربه، استفاده از این تکنیک را به صورت طبیعی و خودکار در عکاسی خود به کار گیرد.
چرا قانون یک سوم در عکاسی مهم است؟
قانون یک سوم در عکاسی از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا به عکاسان کمک می کند تا تصاویری متعادل، جذاب و از نظر بصری قدرتمند خلق کنند. این قانون با هدایت چشم بیننده به نقاط کلیدی تصویر، به ایجاد حس هارمونی و تعادل در عکس کمک می کند. همچنین، استفاده از این قانون باعث می شود که عناصر مهم تصویر در موقعیت هایی قرار گیرند که به طور طبیعی توجه بیننده را جلب می کنند و این امر به افزایش تأثیرگذاری عکس کمک می کند.
علاوه بر این، این قانون به عکاسان کمک می کند تا از ترکیب بندی های کلیشه ای و خسته کننده اجتناب کنند. به جای قرار دادن سوژه در مرکز کادر، که باعث ایجاد تصاویری استاتیک و کم انرژی شود، این قانون عکاسان را تشویق می کند تا از فضای کادر به شکلی خلاقانه تر استفاده کنند. این امر نه تنها به ایجاد تصاویری پویاتر و جذاب تر منجر می شود، بلکه به عکاسان کمک می کند تا دید هنری خود را گسترش دهند و به شیوه ای حرفه ای تر به ترکیب بندی تصاویر بپردازند.
قانون یک سوم چه کاربردهای و محدودیت هایی دارد؟
قانون یک سوم در انواع مختلف عکاسی کاربرد دارد. در عکاسی منظره، این قانون برای قرار دادن خط افق و عناصر اصلی منظره استفاده می شود. در عکاسی پرتره، برای قرار دادن چشم ها یا دیگر عناصر مهم چهره در نقاط کلیدی به کار رود. در عکاسی خیابانی و مستند، این قانون به عکاسان کمک می کند تا صحنه های پیچیده را به شکلی منسجم و جذاب ثبت کنند. همچنین در عکاسی تبلیغاتی و محصول، قانون یک سوم برای ایجاد ترکیب بندی هایی که توجه مخاطب را به محصول جلب می کند، مورد استفاده قرار گیرد.
با این حال، مهم است که به محدودیت های این قانون نیز توجه شود. اگرچه این قانون یک راهنمای مفید است، اما نباید به عنوان یک قانون سخت و غیرقابل انعطاف در نظر گرفته شود. در برخی موارد، شکستن این قانون منجر به خلق تصاویری خلاقانه و تأثیرگذار شود. عکاسان حرفه ای اغلب این قانون را به عنوان نقطه شروع در نظر می گیرند و سپس بر اساس حس هنری و هدف خود از آن فراتر می روند. همچنین، در برخی سبک های عکاسی مانند عکاسی انتزاعی یا تجربی، ممکن است این قانون کاربرد چندانی نداشته باشد. بنابراین، درک صحیح از زمان و چگونگی استفاده از قانون یک سوم عکاسی و همچنین دانستن زمان مناسب برای نادیده گرفتن آن، بخشی مهم از مهارت یک عکاس است.
چه زمانی باید از قانون یک سوم استفاده کنیم؟
این قانون به ما کمک می کند تا سوژه های اصلی را در نقاطی از تصویر قرار دهیم که توجه بیننده را به خود جلب کند. زمانی که سوژه اصلی در یکی از نقاط تقاطع خطوط فرضی یک سوم قرار گیرد، تصویر به طور طبیعی جذاب تر و متعادل تر به نظر می رسد. این روش به ویژه در عکاسی پرتره، مناظر و حتی عکاسی خیابانی کاربرد دارد و می تواند به بهبود کیفیت بصری آثار هنری کمک کند.
چه زمانی نباید از قانون یک سوم استفاده کنیم؟
در برخی مواقع، استفاده از قانون یک سوم عکاسی ممکن است به نتایج نامطلوبی منجر شود. به عنوان مثال، در مواردی که جذابیت و اهمیت بالای سوژه اصلی وجود دارد، ممکن است بهتر باشد که سوژه را در مرکز تصویر قرار دهیم تا توجه بیننده را به طور مستقیم جلب کنیم. همچنین، در صورتی که بخواهیم تعادل عکس را بر هم بزنیم و حس تنش یا حرکت را ایجاد کنیم، دوری از این قانون مؤثر باشد. پرورش خلاقیت و پایبندی به سبک شخصی نیز نیازمند آزمایش با ترکیب بندی های متفاوت است. در برخی موارد، تاکید بر فضای خالی می تواند احساس آرامش و سادگی را منتقل کند، در حالی که جلب توجه به فرم و ساختار به درک بهتر اثر هنری کمک کند.
قانون یک سوم در زمان ادیت عکس
در فرآیند ویرایش عکس، قانون یک سوم به عنوان یک راهنمای مفید عمل می کند. بسیاری از نرم افزارهای ویرایش عکس ابزارهایی برای نمایش خطوط شبکه ای بر اساس این قانون دارند که به عکاسان کمک می کند تا ترکیب بندی تصاویر خود را بهبود بخشند. با استفاده از این خطوط، می توانیم سوژه ها را به گونه ای قرار دهیم که با اصول ترکیب بندی همخوانی داشته باشد. همچنین، در ویرایش عکس می توانیم با جابجایی و برش بخش های مختلف تصویر، به تعادل و جذابیت بصری بیشتری دست یابیم.
کاربرد در سایر هنرها و رشته ها
قانون یک سوم تنها محدود به عکاسی نیست و در سایر هنرها و رشته ها نیز کاربرد دارد. در نقاشی، طراحی گرافیک و حتی فیلم سازی، این قانون می تواند به ایجاد آثار بصری جذاب کمک کند. هنرمندان با استفاده از این اصول می توانند به ترکیب بندی های متعادل و مؤثر دست یابند که توجه بیننده را جلب کند. به عنوان مثال، در طراحی گرافیک، قرار دادن عناصر کلیدی در نقاط تقاطع خطوط یک سوم به ایجاد طراحی های جذاب و کاربرپسند کمک کند. به همین ترتیب، در فیلم سازی، قرار دادن شخصیت ها یا اشیاء مهم در این نقاط می تواند به تقویت داستان و تأثیرگذاری بر بیننده کمک کند.
کاربرد در نقاشی و هنرهای تجسمی
قانون یک سوم در نقاشی و هنرهای تجسمی به عنوان یک ابزار کلیدی برای ایجاد تعادل و جذابیت بصری به کار می رود. هنرمندان با قرار دادن عناصر اصلی اثر در نقاط تقاطع خطوط یک سوم، می توانند توجه بیننده را به بخش های مهم اثر جلب کنند و احساس عمق و حرکت را به تصویر اضافه کنند. این روش به ویژه در نقاشی های پرتره و مناظر بسیار مؤثر است، زیرا باعث می شود سوژه ها در کانون توجه قرار گیرند و تعادل بصری در اثر برقرار شود. علاوه بر این، استفاده از این قانون به هنرمندان کمک می کند تا فضای خالی را به درستی مدیریت کنند و احساسات خاصی را به بیننده منتقل نمایند، به طوری که هر عنصر در تصویر به درستی در کنار یکدیگر قرار گیرد و یک روایت بصری قوی ایجاد کند.
کاربرد در طراحی و گرافیک
در طراحی و گرافیک، قانون یک سوم به طراحان کمک می کند تا طراحی های بصری جذاب و کاربرپسند ایجاد کنند. با استفاده از این قانون، طراحان می توانند عناصر مختلفی را به گونه ای چیدمان کنند که نه تنها توجه بیننده را جلب کند بلکه حس توازن و زیبایی را نیز منتقل نماید. به عنوان مثال، در طراحی وب، قرار دادن دکمه ها و لینک ها در نقاط کلیدی سبب خواهد شد تا به بهبود تجربه کاربری و افزایش تعامل کاربران منجر شود. همچنین، این قانون در تبلیغات بصری به کار می رود تا پیام ها به طور مؤثری به مخاطب منتقل شوند و طراحی ها از نظر بصری چشم نواز به نظر برسند. در نتیجه، این قانون به طراحان کمک کند تا آثار خود را به گونه ای خلق کنند که نه تنها زیبا باشد، بلکه عملکرد و کارایی آن ها نیز بهبود یابد.
کاربرد در سینما و فیلمسازی
در سینما و فیلمسازی، قانون یک سوم به تقویت داستان و تأثیرگذاری بر بیننده کمک خواهد کرد. قرار دادن شخصیت ها یا اشیاء مهم در نقاط تقاطع خطوط یک سوم، به افزایش درک بیننده از داستان و ایجاد حس تعادل در کادر کمک کند. این تکنیک به ویژه در صحنه های پرتحرک و احساسی مؤثر است، زیرا باعث می شود که مخاطب بیشتر درگیر داستان شود و احساس کند که در حال تجربه بصری عمیق تری است. کارگردانان و فیلمبرداران با بهره گیری از این قانون می توانند لحظه های کلیدی فیلم را به نحوی برجسته کنند که تأثیر بیشتری بر عواطف بیننده بگذارد و به نوعی، روایت داستان را به شیوه ای جذاب تر و مؤثرتر ارائه دهند.
کاربرد در معماری و طراحی داخلی
قانون یک سوم در معماری و طراحی داخلی نیز به خلق فضایی متعادل و زیبا کمک می کند. معماران با قرار دادن عناصر معماری مانند پنجره ها، درها و مبلمان در نقاط مناسب می توانند فضایی ایجاد کنند که حس آرامش و هماهنگی را منتقل کند. این قانون به طراحان داخلی نیز کمک می کند تا چیدمان اتاق ها و فضاهای عمومی را به گونه ای طراحی کنند که نه تنها زیبا باشد بلکه کاربردی و کاربرپسند نیز باشد. با استفاده از این اصول، طراحان می توانند فضایی ایجاد کنند که به راحتی قابل استفاده باشد و در عین حال از نظر بصری جذاب و دلپذیر باشد. به این ترتیب، این قانون به عنوان یک راهنمای مؤثر در ایجاد طراحی های داخلی و معماری تأثیرگذار عمل می کند.
جهت دریافت مشاوره رایگان شماره موبایل خود را وارد کنید.
var gform;gform||(document.addEventListener(“gform_main_scripts_loaded”,function(){gform.scriptsLoaded=!0}),window.addEventListener(“DOMContentLoaded”,function(){gform.domLoaded=!0}),gform={domLoaded:!1,scriptsLoaded:!1,initializeOnLoaded:function(o){gform.domLoaded&&gform.scriptsLoaded?o():!gform.domLoaded&&gform.scriptsLoaded?window.addEventListener(“DOMContentLoaded”,o):document.addEventListener(“gform_main_scripts_loaded”,o)},hooks:{action:{},filter:{}},addAction:function(o,n,r,t){gform.addHook(“action”,o,n,r,t)},addFilter:function(o,n,r,t){gform.addHook(“filter”,o,n,r,t)},doAction:function(o){gform.doHook(“action”,o,arguments)},applyFilters:function(o){return gform.doHook(“filter”,o,arguments)},removeAction:function(o,n){gform.removeHook(“action”,o,n)},removeFilter:function(o,n,r){gform.removeHook(“filter”,o,n,r)},addHook:function(o,n,r,t,i){null==gform.hooks[o][n]&&(gform.hooks[o][n]=[]);var e=gform.hooks[o][n];null==i&&(i=n+”_”+e.length),gform.hooks[o][n].push({tag:i,callable:r,priority:t=null==t?10:t})},doHook:function(n,o,r){var t;if(r=Array.prototype.slice.call(r,1),null!=gform.hooks[n][o]&&((o=gform.hooks[n][o]).sort(function(o,n){return o.priority-n.priority}),o.forEach(function(o){“function”!=typeof(t=o.callable)&&(t=window[t]),”action”==n?t.apply(null,r):r[0]=t.apply(null,r)})),”filter”==n)return r[0]},removeHook:function(o,n,t,i){var r;null!=gform.hooks[o][n]&&(r=(r=gform.hooks[o][n]).filter(function(o,n,r){return!!(null!=i&&i!=o.tag||null!=t&&t!=o.priority)}),gform.hooks[o][n]=r)}});
"*" indicates required fields
gform.initializeOnLoaded( function() {gformInitSpinner( 30, ‘https://fanamoozan.com/wp-content/plugins/gravityforms/images/spinner.svg’, true );jQuery(‘#gform_ajax_frame_30’).on(‘load’,function(){var contents = jQuery(this).contents().find(‘*’).html();var is_postback = contents.indexOf(‘GF_AJAX_POSTBACK’) >= 0;if(!is_postback){return;}var form_content = jQuery(this).contents().find(‘#gform_wrapper_30’);var is_confirmation = jQuery(this).contents().find(‘#gform_confirmation_wrapper_30’).length > 0;var is_redirect = contents.indexOf(‘gformRedirect(){‘) >= 0;var is_form = form_content.length > 0 && ! is_redirect && ! is_confirmation;var mt = parseInt(jQuery(‘html’).css(‘margin-top’), 10) + parseInt(jQuery(‘body’).css(‘margin-top’), 10) + 100;if(is_form){jQuery(‘#gform_wrapper_30’).html(form_content.html());if(form_content.hasClass(‘gform_validation_error’)){jQuery(‘#gform_wrapper_30’).addClass(‘gform_validation_error’);} else {jQuery(‘#gform_wrapper_30’).removeClass(‘gform_validation_error’);}setTimeout( function() { /* delay the scroll by 50 milliseconds to fix a bug in chrome */ jQuery(document).scrollTop(jQuery(‘#gform_wrapper_30’).offset().top – mt); }, 50 );if(window[‘gformInitDatepicker’]) {gformInitDatepicker();}if(window[‘gformInitPriceFields’]) {gformInitPriceFields();}var current_page = jQuery(‘#gform_source_page_number_30’).val();gformInitSpinner( 30, ‘https://fanamoozan.com/wp-content/plugins/gravityforms/images/spinner.svg’, true );jQuery(document).trigger(‘gform_page_loaded’, [30, current_page]);window[‘gf_submitting_30’] = false;}else if(!is_redirect){var confirmation_content = jQuery(this).contents().find(‘.GF_AJAX_POSTBACK’).html();if(!confirmation_content){confirmation_content = contents;}setTimeout(function(){jQuery(‘#gform_wrapper_30’).replaceWith(confirmation_content);jQuery(document).scrollTop(jQuery(‘#gf_30’).offset().top – mt);jQuery(document).trigger(‘gform_confirmation_loaded’, [30]);window[‘gf_submitting_30’] = false;wp.a11y.speak(jQuery(‘#gform_confirmation_message_30’).text());}, 50);}else{jQuery(‘#gform_30’).append(contents);if(window[‘gformRedirect’]) {gformRedirect();}}jQuery(document).trigger(‘gform_post_render’, [30, current_page]);} );} );
مطلبی که خواندید حاصل تلاش تیم تحریریه دپارتمان هنر آموزشگاه فن آموزان بود. در این آموزشگاه دوره هایی از جمله آموزش تدوین ، آموزش فیلمبرداری و … برگزار می شود.
نوشته قانون یک سوم در عکاسی اولین بار در آموزشگاه فنی و حرفه ای فن آموزان. پدیدار شد.
دیدگاه خود را بنویسید