فروشنده یا ارائه دهنده خدمات

چگونه فیلمبردار شویم

  1. خانه
  2. Uncategorized
  3. جزئیات نویسنده
چگونه فیلمبردار شویم


فیلمبرداری، مهارت ثبت لحظات و روایت داستان ها به صورت تصویری است. در سال های اخیر، با پیشرفت تکنولوژی و افزایش دسترسی به ابزارها و تجهیزات ثبت ویدیو، این هنر به یکی از پرطرفدارترین حوزه های شغلی و هنری تبدیل شده است. اما فیلمبرداری حرفه ای، فراتر از داشتن یک دوربین خوب، نیازمند دانش، مهارت و تجربه عملی می باشد.

در این مطلبِ آموزشگاه فن آموزان به بررسی 7 گام اساسی می پردازیم که علاقه مندان این شغل باید برای تبدیل شدن به یک فیلمبردار ماهر طی کنند. مهم ترین پرسش هایی که با مطالعه این مقاله به پاسخ آن ها دست خواهید یافت، عبارت اند از : مفاهیم تئوری مهم و تجهیزات مورد نیاز برای شروع کار فیلمبرداری چه هستند؟ برای ورود به صنعت سینما و فیلمسازی و اشتغال در موقعیت شغلی فیلمبردار، چه کارهایی باید انجام داد؟ حوزه های شغلی (روش های درآمدزایی) مربوط به این حرفه چه هستند؟ و …

آموزش فیلمبرداری
اگر به دنبال یادگیری عملی فیلمبرداری و تبدیل دانش نظری خود به مهارت های عملی ارزشمند هستید، به شما پیشنهاد می کنیم در دوره های تخصصی آموزش فیلمبرداری و نورپردازی آموزشگاه فن آموزان شرکت کنید. در این دوره ها می توانید با تدریس اساتید زبده و با استفاده از تجهیزات حرفه ای، به صورت عملی با تکنیک های مختلف فیلمبرداری آشنا شده و با انجام پروژه های متعدد به تسلط و تبحر کافی در این زمینه دست یابید. جهت مشاهده جزئیات و شرایط این دوره روی تصویر بالا کلیک کنید و یا با آموزشگاه تماس حاصل فرمایید.

تماس با فن آموزان

هفت مرحله اساسی برای فیلمبردار شدن

  1. شناخت اصول اولیه فیلمبرداری

درک مفاهیم و مبانی بنیادی مربوط به فیلمبرداری، همانند یادگیری الفبای هر زبان دیگری، برای تبدیل شدن به یک فیلمبردار حرفه ای ضروری است. این اصول، چارچوب اصلی برای خلق تصاویری جذاب و موثر هستند. در جدول زیر، مهم ترین مفاهیم مقدماتی فیلمبرداری به همراه توضیح مختصر آن ها ارائه شده است:

مبانی فیلمبرداری توضیح کوتاه اهمیت موضوع در فیلمبرداری
قاب بندی چگونگی چیدن عناصر بصری در کادر برقراری تعادل، هدایت نگاه بیننده و ایجاد عمق
حرکت دوربین جابجایی دوربین برای ایجاد تنوع و تاکید بر عناصر مختلف ایجاد حس حرکت، خلق تنش و تغییر نقطه نظر
نورپردازی کنترل نور برای ایجاد جو و فضای مد نظر و خلق تصاویر و فیلم های زیبا به وجود آوردن عمق، برجسته سازی سوژه و کنترل سایه ها
عمق میدان میزان شارپ و نافذ بودن تصویر در پس زمینه و سوژه اصلی ایجاد تمرکز بر سوژه اصلی و کنترل عمق تصویر
زاویه دوربین زاویه ای که دوربین نسبت به سوژه قرار می گیرد ایجاد احساسات مختلف در بیننده و تغییر دیدگاه نسبت به سوژه
قانون یک سوم تقسیم کادر به ۹ قسمت مساوی و قرار دادن عناصر مهم در نقاط تقاطع خطوط برقراری تعادل و افزایش جذابیت بصری
حرکت ایجاد حس حرکت در تصویر، چه از طریق حرکت دوربین و چه از طریق حرکت سوژه ایجاد حس پویایی و جلوگیری از تولید تصاویر و ویدیوهای ایستا و راکد
رنگ استفاده از رنگ برای ایجاد احساسات، نمادها و جو (فضای) خاص ایجاد هماهنگی و کنتراست رنگی
روایت داستان به صورت تصویری انتقال داستان و پیام از طریق تصویر بدون نیاز به کلمات ایجاد ارتباط عمیق با بیننده و انتقال مفاهیم پیچیده
  1. آموزش و یادگیری مستمر

تبدیل شدن به یک فیلمبردار ماهر و کاربلد، فعالیتی وابسته به یادگیری و کسب تجربه مستمر است. پس از آشنایی با اصول اولیه و رسیدن به درک کافی از کلیات این حرفه، گام بعدی، سرمایه گذاری بر روی آموزش و یادگیری مداوم می باشد. یادگیری فیلمبرداری، صرفا محدود به فراگیری تکنیک های فنی نیست؛ بلکه شامل پرورش حس بصری، درک داستان گویی تصویری و آشنایی با تاریخچه سینما نیز می شود.

مراحل فیلمبردار شدن: آموزش و یادگیری

برای یادگیری فیلمبرداری، روش های متنوعی وجود دارد. شرکت در دوره های آموزشی، یکی از موثرترین روش ها برای یادگیری اصول و تکنیک های فیلمبرداری به صورت سیستماتیک و هدفمند است. این دوره ها توسط اساتید مجرب و در محیط های مجهز برگزار می شوند و فرصتی برای تمرین عملی و دریافت بازخورد فراهم می آورند. علاوه بر دوره های آموزشی، مطالعه کتاب ها و مقالات تخصصی، تماشای فیلم های آموزشی و شرکت در ورکشاپ ها و دیگر رویدادهای آموزشی عملی نیز می تواند در ارتقای سطح دانش و مهارت شما بسیار موثر باشد.

صرف نظر از روشی که برای فراگیری این حرفه انتخاب می کنید؛ مهم ترین بخش یادگیری فیلمبرداری، تمرین کردن به صورت پیوسته و مستمر است. با تمرین مداوم، می توانید مهارت های خود را تقویت کرده و به مرور زمان به یک فیلمبردار ماهر تبدیل شوید. سعی کنید در هر فرصتی که پیش می آید، فیلمبرداری نمایید و پروژه های مختلفی را انجام دهید. با هر پروژه، تجربه و دانش جدیدی کسب خواهید کرد که به هیچ وجه از طریق مطالعه مقالات تخصصی و یا تماشای ویدیوهای آموزشی به دست نمی آیند.

  1. تسلط بر نرم افزارهای ادیت فیلم

پس از تسلط پیدا کردن بر پروسه ضبط فیلم، نوبت به یادگیری نحوه ویرایش و تدوین ویدیوها می رسد. نرم افزارهای ادیت فیلم، ابزارهای قدرتمندی هستند که به شما اجازه می دهند تا تصاویر و ویدیوهای خام را به یک فیلم جذاب و حرفه ای تبدیل کنید. تسلط بر نرم افزارهای ادیت ویدیو و تدوین، یکی از مهارت های ضروری برای هر فیلمبردار است.

تسلط بر نرم افزارهای ادیت فیلم برای فیلمبردار شدن

نرم افزارهای ادیت فیلم امکانات متعددی دارند که به کمک آن ها می توانید کلیپ های ویدیویی را برش بزنید، به هم بچسبانید، صدا گذاری کنید، افکت های ویژه به آن ها اضافه نمایید، رنگ تصاویر را اصلاح کنید و بسیاری فعالیت های حرفه ای دیگر را بر روی ویدیوها انجام دهید که برای تولید فیلم های چشم نواز و با کیفیت ضروری هستند.  برخی از محبوب ترین نرم افزارهای ادیت فیلم عبارت اند از: Adobe Premiere Pro ، Final Cut Pro ، DaVinci Resolve و…. همچنین با مطالعه مقاله ” انواع تدوین فیلم ” دید کاملی نسبت به تکنیک های مختلف در تدوین بدست آورید.

برای تسلط بر نرم افزارهای تدوین، باید وقت کافی برای یادگیری و تمرین با ابزارها و آپشن های مختلف آن ها اختصاص دهید. می توانید از ویدیوهای آموزشی رایگان موجود در سطح اینترنت و یا کتاب ها و پکیج های آموزشی تخصصی مربوط به آن ها استفاده کنید. علاوه بر نرم برنامه های ادیت فیلم، آشنایی با نرم افزارهای تصحیح رنگ (مانند GIMP ، Paint.NET ، Pixlr Editor ، Fotor  ، Photoshop Express و … )  نیز می تواند به شما کمک کند تا تصاویر به کار گرفته شده در فیلم خود را بهبود بخشید. این نرم افزارها به شما امکان می دهند تا رنگ ها را به شکل دلخواه خود تنظیم نمایید، کنتراست را افزایش دهید و نوردهی تصویر را اصلاح کنید.

  1. تجهیزات مناسب برای شروع فیلمبرداری

بعد از یادگیری مفاهیم اولیه و مباحث عملی و پیچیده مربوط به فیلمبرداری و نرم افزارهای ادیت فیلم و تصحیح رنگ، شما آماده شروع فعالیت در این زمینه هستید؛ اما برای این کار نیاز به یک سری تجهیزات و وسایل خاص دارید که در ادامه برخی از ضروری ترین آن ها را فهرست کرده ایم.

دسته بندی ابزار تجهیزات ضروری تجهیزات اختیاری
دوربین فیلمبرداری با کیفیت دوربین DSLR و یا بدون آینه با قابلیت فیلمبرداری 4k دوربین های سینمایی حرفه ای، دوربین اکشن، دوربین 360 درجه و …
لنزهای متعدد لنز کیت، لنز واید و لنز تله لنز ماکرو، لنز چشم ماهی، لنز آنامورفیک و …
تجهیزات صدابرداری میکروفون روی دوربین و میکروفون خارجی میکروفون گان، میکروفون رومیزی و یقه ای، ضبط کننده صدا و …
وسایل نورپردازی منبع نور مصنوعی (لامپ، پنل LED و …) شکل دهنده نور، رفلکتور، فلاش و …
تجهیزات لازم برای حفظ ثبات تصویر سه پایه، استدی کم و گیمبال اسلایدر، دالی، کرین و …
لوازم جانبی کارت حافظه، باتری، فیلتر و کیف دوربین مانیتور، فوکوس بی سیم، هدفون و …
نرم افزارهای تدوین نرم افزار ادیت فیلم مانند پریمیر، افتر افکت، فاینال کات پرو و … نرم افزار تصحیح رنگ، نرم افزار جلوه های ویژه و دیگر برنامه ها
  1. ساخت نمونه کار با کیفیت

نمونه کارها و پروژه های قبلی شما (پورتفولیو یا Portfolio ) ، در واقع مانند ویترین یک مغازه هستند که مهارت های تان را به نحو احسن به نمایش می گذارد و به کارفرمایان و مشتریان بالقوه کمک می کنند تا کیفیت کارتان را ارزیابی نمایند. یک پورتفولیو خوب و ایده آل، شامل مجموعه ای از بهترین آثار شما است که به خوبی توانایی های تان را در زمینه های مختلف فیلمبرداری، از جمله نورپردازی، قاب بندی، حرکت دوربین و تدوین، نشان می دهد.

ساخت نمونه کار فیلمبرداری

برای ساخت یک پورتفولیو جذاب و حرفه ای، ابتدا باید آثار خود را به دقت انتخاب کنید. آثار انتخابی باید متنوع بوده و نشان دهنده طیف گسترده ای از مهارت های شما باشند. پس از گزینش آثار، آن ها را به صورت منظم و ماهرانه در یک پلتفرم مناسب، مانند وب سایت شخصی یا شبکه های اجتماعی مخصوص اشتراک گذاری تجارب کاری و پورتفولیو مانند لینکدین، اینستاگرام و …، قرار دهید. در هنگام ساخت پورتفولیو، به کیفیت تصاویر و ویدیوها توجه ویژه داشته باشید. علاوه بر آن، بهتر است برای هر اثر، توضیح کوتاهی در مورد ایده های اولیه، چالش ها و فرآیند تولید آن ارائه دهید.

نکته : اگر تا کنون تجربه فیلمبرداری در پروژه های فیلمسازی حرفه ای و بزرگ را نداشته اید؛ می توانید پورتفولیو و رزومه شغلی خود را با استفاده از پروژه هایی که در حین شرکت در دوره های آموزشی این حوزه انجام داده اید؛ تهیه نمایید و به تدریج با کسب تجربه بیشتر به عنوان فیلمبردار؛ بر کمیت و کیفیت پورتفولیو و رزومه شغلی خود بیفزایید.

  1. بازاریابی و ارتباط با متخصصان

بعد از ساخت یک پورتفولیوی خوب، نوبت به معرفی خود به عنوان یک فیلمبردار حرفه ای در جامعه هنرمندان و فعالان عرصه سینما و تلویزیون می رسد. بازاریابی و شبکه سازی، دو ابزار قدرتمند برای ایجاد ارتباط با افراد فعال در صنعت فیلم و سینما هستند. با ایجاد ارتباط با سایر فیلم سازان، کارگردانان، تهیه کنندگان و دیگر متخصصان این حوزه، قادر خواهید بود از فرصت های شغلی جدید آگاه شده و همکاری های سودمند و پایداری را آغاز کنید.

برای بازاریابی و تبلیغ موثر آثار خود، می توانید از روش هایی مانند فعالیت و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، تاسیس وب سایت شخصی، شرکت در جشنواره های فیلم و رویدادهای مرتبط با سینما استفاده کنید. به علاوه، توصیه می کنیم با ارسال پیام و ایمیل به شرکت های تولید محتوا، آژانس های تبلیغاتی و سایر سازمان های مرتبط، رزومه و پورتفولیوی خود را به آن ها معرفی نمایید و بدین ترتیب شرایط را برای همکاری با آن ها و کسب تجربه در حوزه فیلمبرداری مهیا سازید.

  1. متخصص شدن در یک زمینه خاص

برای این که در صنعت پر رقابت سینما و فیلمسازی بتوانید جایگاه خود را تثبیت کرده و به عنوان یک فیلمبردار حرفه ای شناخته شوید، متخصص شدن در یک حوزه خاص (فیلمبرداری سینما، تلویزیون، تبلیغات، رویدادهای ورزشی و …)  از اهمیت بسیاری برخوردار است. همان طور که یک پزشک عمومی با یک جراح قلب تفاوت دارد، یک فیلمبردار نیز می تواند در زمینه های مختلف تخصص بیشتری پیدا کند.

متخصص شدن در یک زمینه خاص از شغل فیلمبرداری

از مهم ترین مزیت های فعالیت در یک حوزه خاص از فیلمبرداری می توانیم موارد زیر را بر شماریم:

  • تمایز نسبت به رقبا: می توانید خود را از سایر فیلمبرداران متمایز کرده و به عنوان یک متخصص در آن حوزه شناخته شوید.
  • فرصت های شغلی بیشتر: هر حوزه تخصصی، بازار کار خاص خود را دارد و با تخصص گرایی، به فرصت های شغلی بیشتری دسترسی پیدا خواهید کرد.
  • افزایش درآمد: متخصصان در هر زمینه ای، غالبا درآمد بیشتری نسبت به سایر همکاران (هم شغلان) خود دارند.
  • رضایت شغلی بیشتر: کار در حوزه مورد علاقه خود و حرفه ای شدن در آن، باعث افزایش رضایت و انگیزه شغلی می شود.

فرصت های شغلی مختلف در فیلمبرداری

برخی از پر تقاضا ترین حوزه های شغلی که فیلمبرداران می توانند به صورت اختصاصی در یک یا چند تا از آن ها فعالیت نمایند؛ عبارت اند از:

  • فیلمبرداری سینمایی: این حوزه شامل فیلمبرداری برای فیلم های بلند با موضوعات داستانی و یا مستند است و نیازمند دانش عمیق از تکنیک های نورپردازی، حرکت دوربین و قاب بندی است.
  • فیلمبرداری تبلیغاتی: در این حوزه، فیلم های کوتاه و جذاب برای تبلیغ محصولات و خدمات تولید می شود.
  • فیلمبرداری مستند: هدف آن روایت داستان های واقعی و مستند از طریق تصویر می باشد. نیازمند تحقیق، مصاحبه و توانایی روایتگری بالا است.
  • فیلمبرداری ورزشی: تمرکز آن بر روی پوشش رویدادهای ورزشی زنده است. به سرعت عمل، دانش بالا از قوانین ورزشی و توانایی پیش بینی حرکت سوژه ها احتیاج دارد.
  • فیلمبرداری هوایی (هلی شات) : شامل استفاده از پهباد برای گرفتن تصاویر هوایی می باشد. فعالیت در این حیطه، مستلزم اخذ مجوزهای لازم و کسب مهارت های خاص برای به پرواز درآوردن پهباد است.
  • فیلمبرداری مد و فشن: هدف آن ایجاد ویدیوهای زیبا و جذاب از محصولات مد و فشن است. نیاز به دانش بالا از اصول طراحی و ترکیب بندی دارد.
  • فیلمبرداری طبیعت: تمرکز اصلی آن ثبت زیبایی های طبیعت است. به همین دلیل، برخورداری از صبر و حوصله کافی و اطلاعات بالا از رفتار حیوانات در آن ضروری است.
  • و …

میخوای درباره دوره فیلمبرداری بیشتر بدونی؟ کارشناسان ما، به سوالات شما پاسخ میدن!

جهت دریافت مشاوره رایگان شماره موبایل خود را وارد کنید.

"*" indicates required fields

Hidden

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

gform.initializeOnLoaded( function() {gformInitSpinner( 30, ‘https://fanamoozan.com/wp-content/plugins/gravityforms/images/spinner.svg’, true );jQuery(‘#gform_ajax_frame_30’).on(‘load’,function(){var contents = jQuery(this).contents().find(‘*’).html();var is_postback = contents.indexOf(‘GF_AJAX_POSTBACK’) >= 0;if(!is_postback){return;}var form_content = jQuery(this).contents().find(‘#gform_wrapper_30’);var is_confirmation = jQuery(this).contents().find(‘#gform_confirmation_wrapper_30’).length > 0;var is_redirect = contents.indexOf(‘gformRedirect(){‘) >= 0;var is_form = form_content.length > 0 && ! is_redirect && ! is_confirmation;var mt = parseInt(jQuery(‘html’).css(‘margin-top’), 10) + parseInt(jQuery(‘body’).css(‘margin-top’), 10) + 100;if(is_form){jQuery(‘#gform_wrapper_30’).html(form_content.html());if(form_content.hasClass(‘gform_validation_error’)){jQuery(‘#gform_wrapper_30’).addClass(‘gform_validation_error’);} else {jQuery(‘#gform_wrapper_30’).removeClass(‘gform_validation_error’);}setTimeout( function() { /* delay the scroll by 50 milliseconds to fix a bug in chrome */ jQuery(document).scrollTop(jQuery(‘#gform_wrapper_30’).offset().top – mt); }, 50 );if(window[‘gformInitDatepicker’]) {gformInitDatepicker();}if(window[‘gformInitPriceFields’]) {gformInitPriceFields();}var current_page = jQuery(‘#gform_source_page_number_30’).val();gformInitSpinner( 30, ‘https://fanamoozan.com/wp-content/plugins/gravityforms/images/spinner.svg’, true );jQuery(document).trigger(‘gform_page_loaded’, [30, current_page]);window[‘gf_submitting_30’] = false;}else if(!is_redirect){var confirmation_content = jQuery(this).contents().find(‘.GF_AJAX_POSTBACK’).html();if(!confirmation_content){confirmation_content = contents;}setTimeout(function(){jQuery(‘#gform_wrapper_30’).replaceWith(confirmation_content);jQuery(document).scrollTop(jQuery(‘#gf_30’).offset().top – mt);jQuery(document).trigger(‘gform_confirmation_loaded’, [30]);window[‘gf_submitting_30’] = false;wp.a11y.speak(jQuery(‘#gform_confirmation_message_30’).text());}, 50);}else{jQuery(‘#gform_30’).append(contents);if(window[‘gformRedirect’]) {gformRedirect();}}jQuery(document).trigger(‘gform_post_render’, [30, current_page]);} );} );

person
دریافت مشاوره رایگان

مقاله “چگونه فیلمبردار شویم” حاصل تلاش تیم تحریریه دپارتمان هنر فن آموزان بود که شامل دو بخش آموزش هنر های تجسمی و هنرهای نمایشی نظیر دوره های آموزش عکاسی ، آموزش کارگردانی و … میباشد.

کامنت بگذارید

5/5 – (1 امتیاز)

نوشته چگونه فیلمبردار شویم اولین بار در آموزشگاه فنی و حرفه ای فن آموزان. پدیدار شد.



Source link

دیدگاه خود را بنویسید

تماس فوری