دنیایی را در یک بازی تصور کنید که به هر حرکت شما واکنش نشان میدهد، جایی که شخصیتها از انتخابهای شما آگاهند و رفتار خود را بر این اساس تطبیق میدهند. این یک داستان علمی تخیلی نیست بلکه آینده صنعت بازی است که توسط هوش مصنوعی طراحی شده است. هوش مصنوعی به سرعت شیوه بازی ما را تغییر میدهد و تجربههای پویا و شخصیتری را ایجاد میکند. از دشمنان هوشمند گرفته تا محتوای تولید شده به صورت کامپیوتری، هوش مصنوعی آماده است تا صنعت بازی را آنطور که میشناسیم متحول کند.
در این مقاله، به روشهای هیجانانگیزی که هوش مصنوعی در حال تغییر شکل چشمانداز بازی است، خواهیم پرداخت. البته این مقاله در مورد مدلهای GPT است که مخفف ترانسفورماتور مولد از پیش آموزش دیده است. اینها فناوریهایی هستند که زیربنای بسیاری از پیشرفت های اخیر در این حوزه نظیر ChatGPT ،DALL-E ،Midjourney و غیره هستند. بهتر است بدانید که به طور خاص، GPT محصول OpenAI است، در حالی که سایر شرکتها از مفاهیم اساسی یکسانی استفاده میکنند، اما عناوین خاص خود را دارند.
۱۰. دیالوگهای متنوع
یکی از کاربردهای GPT در تولید دیالوگ بازیهای ویدیویی بوده و قرار است دیالوگهای یکنواخت شخصیتها را به حاشیه براند و تجربه بازی را به یک کار واقعا لذتبخش تبدیل کند. بسیاری از ما حس گپ زدن با یک شخصیت در یک بازی ویدیویی که به نظر میرسد نمیتواند بیش از چند عبارت تکراری را بیان کند، تجربه کردهایم و میدانیم که این موضوع چقدر میتواند کاربردی باشد. دنیای پر جنب و جوش Stardew Valley را تصور کنید، جایی که شما تا زانو در زمینهای کشاورزی هستید و مردم شهر را جذب خود میکنید. این یک بازی شبیهسازی کشاورزی لذتبخش است، اما شخصیتهای غیرقابل کنترل (NPC) میتوانند از کمی تنوع در کلام خود استفاده کنند.
با ابرقدرتهای پردازش زبان طبیعی، شخصیتهای Stardew Valley داستان منحصر به فرد خودشان را خواهند داشت و همچنین مراقب شیطنتهای درون بازی شما نیز خواهند بود و دیالوگها را متناسب با اعمال، روابط و حتی پیشرفت بازی شما تنظیم میکنند. این باعث ایجاد تعاملاتی میشود که نه تنها جذاب، بلکه سرگرمکننده هستند و باعث میشود که حس کنید که در یک دنیای واقعی پرسه میزنید.
۹. صداهای مجازی
فناوری تولید صدا آماده است تا دیالوگهای ساخته شده را در یک سمفونی خیرهکننده زنده کند! با صداهای تولید شده توسط هوش مصنوعی، دوران خواندن متنها در بازی یا تصور شخصیتهای بدون صدا عوض خواهد شد و در عوض، این مجریان باهوش هوش مصنوعی هستند که میتوانند هر دیالوگی را با ذوق و شوق ایجاد کنند و هر تعاملی را جذابتر از پیش سازند. برای مثال فاینال فانتزی ۱۰ را در نظر بگیرید. این بازی پیشگامانه اولین بازی در این سری بود که صداپیشگی را پذیرفت، اما جذابیت آن به کاتسینها محدود شد. حالا تصور کنید که صداگذاری توسط هوش مصنوعی بتواند وارد عمل شود، میکروفون را بگیرد و اجازه دهد که صحبتها در کل بازی جریان داشته باشند.
در واقع میتوان گفت که دوران واکنشهای نه چندان واقعگرایانه به اتفاقات غافلگیرکننده گذشته است و با هوش مصنوعی، بازیکنان میتوانند خود را در یک چشمانداز صوتی غنی غوطهور کنند؛ چشماندازی که در آن شخصیتها احساسات خود را بیان میکنند، افکار خود را به اشتراک میگذارند و پیروزیهای خود را با ترکیبی عالی از صدای تولید شده توسط هوش مصنوعی جشن میگیرند.
۸. داستانهای بازیکن محور
دنیایی را در بازیها تصور کنید که در آن داستانها به یک نوشته از پیش تعیین شده محدود نمیشوند، بلکه در عوض، با احتمالات بینهایت آشکار میشوند. این چیزی است که GPT با داستانهای تولید شده به صورت پویا روی میز آورده است و تجربه بازی شما را به یک ماجراجویی غیرقابل پیشبینی تبدیل میکند. به عنوان مثال بازی مس افکت را در نظر بگیرید. این اپرای فضایی همه ما را با روایتی باز و فرصتهای تصمیمگیری فراوان شگفتزده کرده است اما حتی با وجود گسترهای به اندازه کهکشان، داستان همچنان یک تار عنکبوت با دقت ساخته شده از شاخههای از پیش نوشته شده بود.
حالا تصور کنید که GPT بتواند تاثیر خود را در سرتاسر دنیای مس افکت اعمال کند. ناگهان، شخصیتهای بازی با توانایی واکنش منحصر به فرد به هر چیزی و هر کاری که شما، انجام میدهید، کاری میکنند که سفری متفاوت را تجربه کنید. با داستانهایی که به صورت پویا تولید میشوند، بازیها جذابتر میشوند و شما را به یک سفر جذاب میبرند که در آن تصمیمهای شما مجموعهای از پیچشها و داستانهای همیشه در حال تحول ایجاد میکنند.
۷. سطح دشواری منحصر به فرد
هوش مصنوعی میتواند کاری کند که اثری ساخته شود که در آن چالشها با مهارتهای شما مطابقت داشته باشد. بیایید سفری به جهان استارکرفت داشته باشیم، جایی که نبردهای بین ستارهای در آن حکمفرما هستند. در نسخه اول مجموعه، بازیکنان ممکن است به استراتژیهای آزمایش شده و نتیجه گرفته مانند یک بچه کوالا به مادرش بچسبند اما GPT آن درجههای دشواری قدیمی را به نفع چیزی بسیار پویاتر کنار میگذارد!
با توانایی GPT برای تجزیه و تحلیل گیمپلی و مشخص کردن نقاط قوت و ضعف شما، استارکرفت میتواند به صورت پویا چالشهای خود را به گونهای تنظیم کند که شما را درگیر نگه دارد. در واقع GPT تضمین میکند که نتوانید فقط با یک استراتژی بازی را انجام دهید و دائما سعی کنید که در مواجه با چالشهای دائما در حال تغییر، استراتژیهای خود را بهبود دهید.
۶. همراهان و دشمنان باهوشتر
با پیشرفت هوش مصنوعی، روزهایی که با همراهان بیفایده خود دست و پنجه میکنید یا با دشمنان قابل پیشبینی خسته میشوید، به بخشی از تاریخ تبدیل خواهند شد. اگر بازی Goldeneye ۰۰۷ را تجربه کرده باشید، احتمالا شخصیت ناتالیا را به خاطر دارید. او یک همراه بود که به نظر میرسید در ایجاد مانع برای ما و وادار کردنمان به زیر سوال بردن وجودش مهارت داشت. حال ناتالیا با مجهز شدن به GPT، از پیروی از یک مجموعه پیچیدهتر از قوانین از پیش نوشته شده فراتر میرود. در عوض، او به طور پویا با اعمال شما سازگار میشود و در عین حال به تمایلات خود وفادار میماند. هوش مصنوعی همچنین میتواند دشمنان را باهوشتر کند و اطمینان حاصل کند که آنها بر اساس گیمپلی شما واکنش نشان میدهند و استراتژی خاصی را اتخاذ میکنند. به عبارتی دیگر خبری از الگوهای تکراری یا دشمنان بیفکر نخواهد بود.
۵. بومیسازی پویا
هوش مصنوعی میتواند فرآیند بومیسازی بازیهای ویدیویی را متحول کند و آن را بیشتر از همیشه کارآمد کند. روزهایی که بومیسازی یک تلاش پرهزینه و زمانبر بود و فقط برای آثار بزرگ اختصاص داشت، گذشته است. با هوش مصنوعی، حتی مستقلترین توسعهدهندگان مستقل میتوانند بازی خود را به صورت جهانی بومیسازی کنند. برای درک بهتر این موضوع، سری محبوب Earthbound را در نظر بگیرید. در آن زمان، بومیسازی این ماجراجوییهای عجیب و غریب و جذاب یک سرمایهگذاری پرمخاطره بود و شرکتها را ملزم میکرد تا به دقت در نظر بگیرند که کدام بازیها را برای مخاطبان بینالمللی عرضه کنند. اما اکنون، با هوش مصنوعی، بومیسازی یک بازی میتواند به سادگی یک کلیک باشد!
درک عمیق GPT از زبان و تفاوتهای فرهنگی به این معنی است که میتواند با سطح خوبی از کیفیت، دیالوگها را ترجمه کند، ارجاعات فرهنگی را تطبیق دهد و اطمینان حاصل کند که بدون توجه به جایی که زندگی میکنید، از بازی لذت ببرید. به طور کلی هوش مصنوعی موانع زبانی را از بین میبرد و به توسعهدهندگان مستقل کمک میکند تاچشمانداز خلاقانه خود را با بازیکنان در سراسر جهان به اشتراک بگذارند.
۴. دسترسپذیری اتوماتیک
همانطور که صنعت بازی همچنان به تکامل خود ادامه میدهد، هوش مصنوعی در حال پیشرفت است تا اطمینان حاصل کند که بازیهای ویدیویی برای طیف متنوعی از بازیکنان، از جمله افرادی که دارای اختلالات و ناتوانیهای ذهنی، بینایی و شنوایی هستند، دسترسپذیری بالایی داشته باشند. یکی از مهمترین جنبههای تاثیر GPT بر دسترسپذیری، توانایی آن در تطبیق ویژگیها و عناصر مختلف گیمپلی برای برآوردن نیازهای افراد مختلف است.
از ایجاد کنترلهای قابل تنظیم تا طراحی نشانههای بصری و شنیداری منحصر به فرد، GPT میتواند به توسعهدهندگان کمک کند تا تجربههایی را ایجاد کنند که برای بازیکنان با چالشهای مختلف سازگارتر و کاربرپسندتر باشد. چیزی که این مورد را حتی پیشگامانهتر میکند، این است که ویژگیهای دسترسپذیری GPT فقط به استودیوهای سازنده آثار AAA با بودجههای هنگفت محدود نمیشود. بلکه توسعهدهندگان بازیهای مستقل نیز میتوانند از تخصص GPT در فراگیرتر کردن بازیهای خود بهره ببند.
۳. بهبود تولید رویهای (Procedural generation)
هوش مصنوعی در شرف ارتقای آثار تولید شده توسط فرآیند تولید رویهای به سطح جدیدی بوده و قرار است که ماجراجوییهای شما را پویاتر، غیرقابل پیشبینیتر و لذت بخشتر از همیشه کند. مثلا دیابلو را در نظر بگیرید. این بازی در حال حاضر به خاطر سیاهچالهایی که به صورت رویهای تولید میشوند مشهور است، اما این بازیها بر اساس مجموعهای از قوانین از پیش نوشته شده ایجاد شدهاند. حالا تصور کنید که GPT بتواند وارد عمل شود و سیاهچالهایی با چیدمانهای پیچیدهتر، چالشهای منحصر به فرد و شگفتیهای غیرمنتظره ایجاد کند.
همچنین در دنیایی مانند Animal Crossing، جایی که تولید رویهای جزایر زیبا و عجیبی را برای کاوش بازیکنان ایجاد کرده، با کمک GPT، این جزایر میتوانند حتی متنوعتر شده و پر از شخصیت و مملو از رازهای لذتبخشی که منتظر کشف هستند، شوند. بنابراین بهتر است که به زودی خود را برای ورود به دنیاهای کاملا جدیدی آماده کنید.
۲. تسریع فرآیند تولید
با قدرت خودکارسازی بخشهای خستهکننده و قابل پیشبینی ساخت بازی، GPT اینجاست تا به تیمهای کوچکتر سرعت بیشتری در فرآیند ساخت بازیها بدهد. اگر بازی Cave Story را به خاطر داشته باشید احتمالا میدانید که این یک بازی کلاسیک مستقل محبوب بود که ساخت آن پنج سال طول کشید. حال، تصور کنید اگر GPT به کمک تیم سازنده میآمد و جنبههای توسعه را خودکار میکرد و به سازنده اجازه میداد بر بیشتر کردن جذابیت بازی تمرکز کند، چه اتفاقی میافتاد. به لطف GPT، بسیاری هم اکنون توانستهاند نسخههای خود را از بازیهای کلاسیک مانند تتریس در عرض چند دقیقه ایجاد کنند. این یک دنیای جدید است که در آن ایدههای خوب میتوانند بدون محدودیت زمان، سرمایه و منابع در مرکز صحنه قرار گیرند.
۱. جهانهای بینهایت با داستانهای بینهایت
با پیشرفت هوش مصنوعی دیگر خبری از جنگ نهایی با یک باس یا خداحافظی اشکآلود با یک دنیای مجازی محبوب نخواهد بود، زیرا GPT اینجاست تا بازیهایی را بسازد که با جهانهایی که دائما در حال رشد هستند، داستانهای همیشه در حال تکامل و ماجراجوییهای پویا که ما را سرپا نگه میدارند، هرگز نیازی به پایان ندارند. No Man’s Sky، اثری جذاب دارای یک جهان بسیار حیرتانگیز از محتوای تولید شده رویهای است.
با این حال اگر بتوان هوش مصنوعی را در آن دخیل کرد چه؟ دنیایی را تصور کنید که در آن این وسعت بینهایت پر از مجموعهای بیپایان از داستانهای نوظهور، شخصیتهای جذاب و سبکهای گیمپلی متنوع است که همگی به صورت پویا تولید شدهاند و آماده کاوش توسط شما هستند. با هوش مصنوعی شما میتوانید از سراسر جهانی از روایتهای به هم پیوسته که هر یک چالشها و پاداشهای منحصر به فرد ارائه میدهد و همه با هم در یک شبکه پیچیده و همیشه در حال گسترش قرار دارند، لذت ببرید. بنابراین، بهتر است که برای شروع ماجراجوییهای جدید در سالهای آینده خود را آماده نید، زیرا GPT دری را به روی جهانی از امکانات بینهایت باز میکند، جایی که هر گوشه داستان تازهای را برای کشف و چالشی جدید برای غلبه ارائه میدهد.
منبع: GameFAQs
نوشته ۱۰ راهی که هوش مصنوعی با آن صنعت بازی را تغییر خواهد داد اولین بار در دیجیکالا مگ. پدیدار شد.
دیدگاه خود را بنویسید