فروشنده یا ارائه دهنده خدمات

کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی؟!

  1. خانه
  2. Uncategorized
  3. جزئیات نویسنده


یکی از اجزای اصلی و مهم کولر گازی‌ها که باعث تفاوت مدل آن‌ها می‌شود، کمپرسور است. کمپرسور روتاری و پیستونی دو نوع کمپرسور پرکاربرد در انواع کولر گازی هستند که قابلیت‌ها و مزایای گوناگونی دارند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با توجه به نوع کارکرد این دو قطعه بررسی کنیم که کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی؟!

در واقع آگاهی از تفاوت کمپرسور روتاری و پیستونی کولر گازی به شما کمک می‌کند تا کولر گازی را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر است و بهتر پاسخگوی نیازهایتان خواهد بود.

در نظر داشته باشید که متخصصان و تیم تعمیرکار کولر گازی آچاره، تخصص در تعمیر انواع کمپرسور و مدل‌های گوناگون کولر گازی دارند؛ چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره یا خدمات دارید، در وبسایت آچاره درخواست خود را ثبت کنید.

نکات کلیدی

  • در صورتی که شرایط نگهداری مناسب باشد عمر هر دو مدل کمپرسور طولانی است.
  • کولر گازی‌هایی با کمپرسور پیستونی برای فضاهای کوچک بهتر هستند.
  • حرکات چرخشی برای فشرده‌سازی هوا در کمپرسورهای روتاری کاملا پیوسته انجام می‌شوند و این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود مصرف آب و برق توسط این کمپرسور تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

نقش کمپرسور در کولر گازی چیست؟

کولر گازی براساس سیستم تبرید کار می‌کند. این سیستم از چهار قسمت اصلی کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و شیر انبساط ترموستاتیک تشکیل شده است.

از میان چهار قسمت نام‌برده، کمپرسور مهمترین و اصلی‌ترین قسمت کولر گازی است. یعنی اگر کولر گازی را یک انسان در نظر بگیریم، کمپرسور قلب آن است. همینقدر مهم و حیاتی.

کمپرسورها انواع محتلفی دارند که نحوه کار هریک متفاوت است. در ادامه، تفاوت کمپرسور روتاری و پیستونی کولر گازی را بررسی می‌کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله کمپرسور کولر گازی چگونه کار میکند را مطالعه کنید.

کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی

نحوه کار کمپرسور پیستونی

کمپرسورهای پیستونی یک یا چند عدد سیلندر یا پیستون دارند این سیلندرها توسط یک موتور هدایت می‌شوند. این مدل کمپرسور در واقع زیر مجموعه‌ای از مدل کمپرسورهای جابه‌جایی هستند که حرکت رفت‌وبرگشتی دارند. نحوه کار کمپرسور پیستونی به شکل زیر است:

  • در ابتدا گازها از طریق شیر ورودی به سیلندر وارد می‌شوند. 
  • سپس پیستون‌ به سمت پایین حرکت می‌کند تا گازها وارد سیلندرها شوند. وقتی پیستون به سمت پایین حرکت می‌کند در فضای بالایی خلا ایجاد می‌شود. 
  • خلا ایجادشده باعث می‌شود هوا با فشار بتواند سوپاپ ورودی را باز کند و بخش بالای پیستون را پر کند.
  • در این حالت شیرهای ورودی و خروجی بسته می‌شوند و با فشاری که میل لنگ وارد می‌کند گازها فشرده می‌شوند. عمل فشرده‌سازی می‌تواند در یک یا چند مرحله انجام شود.
  • اگر کمپرسور شما دو مرحله‌ای باشد گازها برای فشردگی بیشتر به سیلندر دوم می‌روند و دومین پیستون نیز با فشار psi 175 برای بار دوم فشرده می‌سازند.
  • پس از اتمام فشرده‌سازی هوا به دما و فشاری که نیاز بود، می‌رسد و حالا نوبت تخلیه آن است. در این مرحله شیر خروجی سیلندر باز می‌شود و هوای فشرده به مخزن ذخیره برای استفاده ارسال می‌شود.
  • زمانی که پیستون به انتهای سیلندر برسد یک دور کامل این چرخه طی شده است و با بازگشت به نقطه ابتدایی برای انجام دوباره مراحل آماده می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

نحوه کار کمپرسور روتاری

کمپرسورهای روتاری از نوع چرخشی هستند که از سیستم جابه‌جایی مثبت استفاده می‌کنند. این کمپرسور برای مناطقی که فشار و حجم هوا زیاد است بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داخل کمپرسور دوار یا روتاری پر از روتور است تا با حرکات چرخشی هماهنگی که دارند هوا را میان خود حبس کنند. طراحی روتورهای داخلی طوری است که برخی از آن‌ها شکل مقعر و برخی دیگر به شمل محدب هستند تا داخل یکدیگر چفت شوند. نحوه کار این کمپرسور به شرح زیر است:

  • در ابتدای کار گازها به داخل فضا مکیده می‌شوند، سپس پیستون شروع به حرکات پرخشی می‌کند و شیر بازکننده گاز را وارد محفظه می‌کند.
  • پس از بسته شدن شیر ورودی چرخش سریع پره‌ها باعث می‌شود گازها به سمت پایین محفظه حرکت کنند.
  • در این مرحله با کاهش یافتن فضای محفظه دما و فشار گازها زیاد می‌شود و عملیات فشرده‌سازی انجام می‌شود.
  • با افزایش فشار هوا دریچه تخلیه هوا نیز باز می‌شود و هوای فشردهشده به مخزن ذخیره‌سازی وارد می‌شود. پس از اتمام چرخش 360 درجه‌ای پیستون، برای تکرار این فرایند به مرحله اول باز می‌گردد.

مزایای کمپرسور پیستونی و روتاری چیست؟

حالا که با نحوه کار کمپرسور پیستونی آشنا شدید بهتر است قبل از تصمیم‌گیری درباره اینکه کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی با مزایای هرکدام از آن‌ها نیز آشنا شوید.

مزایای کمپرسور پیستونی

کمپرسورهای پیستونی قابلیت‌های فراوانی دارند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • عمر طولانی 

قطعات باکیفیت باعث شده است تا این کمپرسورها عمر طولانی داشته باشند و مدت زمان طولانی برای شما کار کنند.

  • ظرفیت متنوع

این کمپرسورها را می‌توان در ظرفیت‌های متنوعی تولید کرد به همین علت در اکثر لوازم و دستگاه‌های صنعتی بزرگ و خانگی قابل استفاده هستند.

کمپرسور روتاري بهتر است یا پيستوني

  • کاربردهای فراوان و متنوع

کمپرسورهای پیستونی از مدل‌های قدیمی در بازار هستند که سال‌هاست در انواع صنایع مورد استفاده قرار گرفته‌اند و در میان صنایع مختلف بسیار شناخته‌شده هستند.

  • عدم نشتی گاز

محفظه بسته این کمپرسورها باعث شده تا نشتی گاز در این مدل وجود نداشته باشد که این مورد مخصوصا برای صنایعی که به نشتی گاز حساس هستند نقطه قوت بزرگی به شمار می‌رود.

  • مصرف کم

کمپرسورهای پیستونی نسبت به سایر مدل‌های کمپرسورها مصرف کمتری دارند و برای صنایعی که نیاز به صرفه‌جویی در انرژی دارند نیز مناسب‌تر هستند.

  • تعمیر راحت و تعدد تعداد تعمیرکاران

با توجه به قدمت بالای کمپرسوهای پیستونی و کابردی زیادی که در صنایع گوناگون دارند در طول این سال‌ها تعمیرکاران زیادی با نحوه عملکرد و خرابی انواع قطعات این دستگاه روبه‌رو شده‌اند.

به همین علت اگر هرگونه مشکلی برای کمپرسور پیستونی شما ایجاد شود بدون نگرانی می‌توانید از تعمیرکاران ماهر برای خل مشکلتان کمک بگیرید.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

معایب کمپرسور پیستونی

معایبی که در کارکرد کمپرسورهای پیستونی وجود دارند عبارتند از:

  • راندمان و کارایی کم

عملکرد منقطع کمپرسور پیستونی و همچنین نشتی پیستون و سیلندر آن باعث شده تا بازدهی این دستگاه پایین‌تر از حد انتظار باشد.

  • لرزش و سروصدای زیاد هنگام کار

منقطع بودن عملکرد کمپرسور پیستونی باعث می‌شود هنگام روشن بودن دستگاه قطعات برخورد زیادی با هم داشته‌ باشند و علاوه‌بر ایجاد لرزش، سروصدای زیادی نیز ایجاد شود.

  • روغن‌ریزی زیاد

قطعات داخلی تجهیزاتی مانند کمپرسورها برای اینکه راحت و روان کار کنند نیاز به روغن‌پاشی دارند. یعنی باید مقداری روغن داخل قطعات وجود داشته باشد تا در اثر حرکات این قطعه‌ها ساییده و خراب نشوند.

از آنجایی هم که تعداد قطعات داخلی کمپرسور پیستونی زیاد است به مقدار روغن بیشتری نیاز دارد که همین روغن‌ها هنگام کار دستگاه به فضای بیرونی می‌پاشند و مدام نیاز به تمیزکاری دارند.

  • اندازه بزرگ و اشغال فضای زیاد

در ساخت کمپرسور پیستونی تعداد قطعات بسیار زیادی به‌کار رفته است که کنار هم قرار گرفتن این قطعات باعث شده تا حجم، اندازه و وزن آن زیاد باشد و فضای زیادی را نیز اشغال کند.

  • هزینه زیاد تعمیر و نگهداری

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم تعداد قطعات این کمپرسور زیاد و ساختار داخلی آن‌ها بسیار پیچیده است. بدیهی است که لوازمی که قطعات و ساختارهای پیچیده و زیاد دارند برای سالم ماندن و کار کردن نیاز به مراقبت و سرویس بیشتری دارند و همچنین احتمال خراب شدن هریک از قطعات و تعمیر آن‌ها نیز بیشتر از حد معمول است.

توجهکنید که یک علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی، ایرادات قطعات کولر گازی است و بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکل، در خصوص تعمیرات به موقع و سرویس دوره‌ای کولر گازی دقت لازم را داشته باشید.

  • حساسیت نسبت به ورود مایعات

اگر آب یا مایعات دیگری به هر نحوی به داخل این دستگاه نفوذ کنند علاوه‌بر اینکه باعث ایجاد سروصدای زیاد می‌شوند؛ به قطعات و بدنه این کمپرسور نیز آسیب وارد می‌کنند.

مزایای کمپرسور روتاری

برای تصمیم‌گیری در خصوص اینکه کمپرسور روتاري بهتر است یا پيستوني، لازم است که با ویژگی‌های کمپرسور روتاری هم آشنا شوید:

  • کارایی در آب سخت

طراحی کمپرسور روتاری به ش0-کلی است که می‌توانند در سردترین روزهای سال یا گرم‌ترین روزها (بیشترین و کمترین دماها) به راحتی و بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه دهند.

  • کار کردن بی‌صدا

فناوری‌ جدیدی که در ساخت کمرسور روتاری به‌کار رفته است باعث شده تا علی‌رغم اینکه این مدل کمپرسور با حجم زیادی از هوا کار می‌کند؛ اما صدایی از آن به گوش نمی‌رسد.

  • مصرف کم انرژی

حرکات چرخشی برای فشرده‌سازی هوا در کمپرسورهای روتاری کاملا پیوسته انجام می‌شوند و این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود مصرف آب و برق توسط این کمپرسور تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

همچنین حذف آثار ضربانی کمپرسورهای رفت‌وبرگشتی نیز باعث افزایش کارایی و بازدهی بیشتر این کمپرسورها شده است.

تفاوت کمپرسور روتاری و پیستونی کولر گازی

  • عمر طولانی

البته عمر هر دستگاهی فارغ از طراحی، کیفیت و سایر موارد به نگهداری درست افراد بستگی دارد. کمپرسور روتاری یکی از تجهیزاتی است که از نظر کیفیت، استحکام و تکنولوژی ساخت کاملا مطمئن هستند و با نگهداری معمولی شما نیز احتمالا آخرین کمپرسوری است که برای خرید آن هزینه می‌کنید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

معایب کمپرسور روتاری

در این بخش با معایب کمپرسور روتاری آشنا می‌شویم:

  • هزینه اولیه بالا

کمپرسور روتاری جزو تجهیزاتی است که در ابتدای کار نیاز به هزینه زیادی دارد. البته این هزینه در برابر مزایایی که در طول عمرش ارائه می‌دهد قابل توجیح است؛ اما برای کسب‌وکارهای نوپا ممکن است هزینه اولیه این کمپرسور چالش بزرگی باشد.

  • چالش‌های مخصوص

کمپرسور روتاری طراحی خاصی دارد. برای مثال عملیات آن پیوسته است و اگر فضای شما نیاز به نوسان در هوای فشرده داشته باشد، شما ناچار هستید مدام کمپرسور را خاموش و روشن کنید.

این مدل استفاده‌ها در درازمدت ممکن است به ساختار کمپرسور شما آسیب وارد کند و ساییدگی بین اجزای آن را افزایش دهد.

  • تعمیرات تخصصی

همانطور که طراحی این کمپرسور مدرن‌تر و خاص‌تر از انواع دیگر است برای حفظ کارایی آن باید به‌طور منظم توسط یک تکنسین ماهر به‌صورت تخصصی بررسی شود.

کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی؟

حالا که با ویژگی‌ها و مزایا و عیوب کمپرسورهای روتاری و پیستونی آشنا شدیم، وقت آن است که به این سوال پاسخ دهیم کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی؟!

در پاسخ به این سوال باید گفت که، هر دو مدل کمپرسورهای روتاری و پیستونی جزو کمپرسورهای پرطرفدار و مورد استفاده در صنایع مختلف هستند.

بنابراین درباره اینکه کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی نمی‌توان با قطعیت یکی از این دو را به عنوان محصول بهتر معرفی کرد؛ بلکه باید براساس نوع استفاده‌ای که دارید محصولی که برای شما کارآمدتر است را انتخاب کنید.

  • به‌طور کلی کمپرسورهای پیستونی برای کار در فضاهای خانگی مناسب‌تر هستند، قیمت ارزان‌تری دارند و نسبت به مدل روتاری از هزینه تعمیر و نگهداری کمتری برخوردار هستند.
  • در مقابل کمپرسورهای روتاری برای صنایع بزرگ مناسب‌تر هستند، باکیفیت‌تر هستند، مصرف انرژی کمتری دارند و بازدهی بالاتری هم دارند.

حال شما با توجه به نکاتی که در این مقاله عنوان شد و همچنین براساس نوع مصرف و نیازتان باید تصمیم بگیرید کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی؟

سخن پایانی

انتخاب در هر زمینه‌ای، زمانی کارآمد و مناسب خواهد بود که با نیازهای ما تناسب داشته باشد. انتخاب کمپرسورهای روتاری و پیستونی نیز یکی از همین موارد است. همانطور که بیان شد، یکی از کمپرسورها برای مصرف خانگی مناسب‌تر است و دیگری کاربرد صنعتی بهتری دارد.

بنابراین با توجه به نیاز، شرایط مصرف و بودجه می‌توان بهترین انتخاب را داشت. شما می‌توانید در این زمینه برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی با متخصصان تعمیر کولر گازی آچاره هم مشورت کنید.

سوالات متداول

کدام کمپرسور قابلیت فشرده‌سازی بیشتر دارد؟

کمپرسورهای روتاری قابلیت فشرده‌سازی بیشتری نسبت به مدل پیستونی دارند.

ساختار این دو کمپرسور چه تفاوتی باهم دارد؟

کمپرسور روتاری یک روتور و استاتور دارد که با چرخش موتور کار می‌کنند ولی کمپرسور پیستونی چندین سیلندر و پیستون دارد که با حرکت رفت‌وبرگشتی هوا را فشرده می‌کند.

به این پست امتیاز دهید

نوشته کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی؟! اولین بار در مجله وبسایت آچاره. پدیدار شد.



Source link

دیدگاه خود را بنویسید

تماس فوری