فروشنده یا ارائه دهنده خدمات

کدام شوینده برای شستن طلا مناسب‌تر است؟

  1. خانه
  2. Uncategorized
  3. جزئیات نویسنده


تمیز کردن و شستن طلا و جواهرات، در مقایسه با فلزاتی مثل نقره، کار چندان پیچیده‌ای نیست. اگر تجربه استفاده از انگشتر یا دستبند نقره را داشته باشید، حتماً می‌دانید که این فلز به سرعت کدر می‌شود و نیاز به تمیز کردن مداوم دارد؛ اما در مورد طلا، این مشکل چندان وجود ندارد.

چالش اصلی در مورد طلا، کدر شدن و از دست دادن درخشندگي اولیه آن است. خبر خوش این است که جای نگرانی نیست! شما می‌توانید با استفاده از روش‌های ساده و کاربردی در منزل، به راحتی به طلای زینتی خود جلا و درخشش دوباره ببخشید. در ادامه، چند روش موثر برای تمیز کردن طلا و جواهرات را با شما مرور خواهیم کرد.

شما می‌توانید برای نظافت کلی منزل و وسایل خود از تجربه و مهارت نیروهای نظافتی آچاره بهره ببرید. یکی از سرویس‌های فعال در این زمینه، سرویس نظافت ساختمان شرق تهران است که در اسرع‌وقت با اعزام نیروهای کاربلد، یاریگر شما در انجام کلیه امور نظافتی است. 

نکات کلیدی

  •  قبل از شستن طلا، حتماً از نوع طلا و سنگ‌های تزیینی آن مطلع شوید. برخی از سنگ‌های قیمتی و جواهرات ممکن است به روش‌های خاصی نیاز داشته باشند.
  • از مواد شوینده قوی، سفیدکننده و برس‌های فلزی برای شستن طلا استفاده نکنید؛ زیرا این مواد ممکن است به طلا و جواهرات شما آسیب برسانند.

روش‌های تمیز کردن طلا

طلا و جواهرات زینت‌آلاتی ارزشمند هستند که در طول زمان ممکن است کدر شده و درخشش خود را از دست بدهند. خوشبختانه، روش‌های ساده و کارآمدی برای تمیز کردن و براق کردن آنها در منزل وجود دارد.

شستن طلا با تاید

تاید، شوینده‌ای دم‌دستی و در دسترس است که می‌توانید در تمیز کردن و شستن طلا در خانه استفاده کنید. آنزیم‌ها و مواد شیمیایی موجود در برخی از پودرهای تاید ممکن است به طلا یا سنگ‌های قیمتی و نگین آسیب برسانند. بهتر است برای این نوع طلاها، از آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید. اما نحوه شستن طلا با تاید در این بخش آورده شده است.

نحوه شستن طلا با تاید به شرح زیر است:

  1. مقداری پودر دستی بدون آنزیم در ظرفی حاوی آب ولرم بریزید و هم بزنید تا محلولی از آب و کف ایجاد شود.
  2. طلا را به مدت چند دقیقه در این محلول خیس کنید.
  3. با استفاده از یک مسواک نرم، به آرامی روی طلا بکشید تا جرم و آلودگی‌ها از بین بروند.
  4. در نهایت، طلا را با آب ولرم آبکشی کرده و با یک پارچه نرم و بدون پرز خشک کنید.

نکته: پس از تمیز کردن، طلا و جواهرات آن را در جعبه یا کیسه مخصوص نگهداری کنید تا از تماس آنها با هوا و گرد و غبار جلوگیری شود.

شستن طلا با تاید

شستن طلا با وایتکس

وایتکس ماده‌ای سمی است که در صورت تماس با پوست یا تنفس بخارات آن می‌تواند مضر باشد.

استفاده از وایتکس برای تشخیص طلا از بدل، روشی غیرقابل اعتماد و بسیار خطرناک است که اصلا توصیه نمی‌شود. وایتکس حاوی مواد شیمیایی قوی است که می‌تواند به فلز طلا آسیب برساند و باعث خوردگی، تغییر رنگ و حتی از بین رفتن آن شود.

این روش در تشخیص طلای اصل از بدل دقیق نیست. تغییر رنگ فلز در اثر تماس با وایتکس به عوامل مختلفی مانند نوع فلز، آلیاژ و پوشش‌های سطحی آن نیز بستگی دارد. 

محاسبه رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

شستن طلا با جوش شیرین

جوش شیرین،هم یکی از مواد موثر برای تمیز کردن طلا و بازگرداندن درخشش آن است. برای تیز کردن طلا با جوش شیرین مراحل زیر را انجام دهید:

  1. مواد لازم:
  • جوش شیرین
  • مایع ظرفشویی ملایم
  • مسواک نرم
  • آب ولرم
  • پارچه نرم و بدون پرز
  1. مراحل انجام کار:
  • مقداری جوش شیرین را با چند قطره مایع ظرفشویي مخلوط کنید تا خمیری به دست آید.
  • خمیر را با استفاده از مسواک نرم به آرامی روی طلا بمالید و به آرامی برس بکشید تا جرم و آلودگی‌ها از بین بروند.

توجه: از اعمال فشار زیاد روی طلا خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند به آن آسیب برساند.

  • طلا را با آب ولرم آبکشی کنید.
  • با استفاده از یک پارچه نرم و بدون پرز، طلا را کاملاً خشک کنید.

آیا برای تمیز کردن طلای نگین‌دار می‌توان از جوش‌شیرین استفاده کرد؟

خیر. برای تمیز کردن جواهرات نگین‌دار، از این روش استفاده نکنید. جوش شیرین ممکن است به سنگ‌های قیمتی و نگین‌ها آسیب برساند.

تمیز کردن طلا با سرکه

سرکه ماده پرکاربردی است که شما می‌توانید برای تمیز کردن ظروف سیلور و نقره هم از آن استفاده کنید؛ اما در نظر داشته باشید که برای تمیز کردن و شستن طلا در منزل، به وسیله سرکه باید احتیاط کرد. در نظر داشته باشید که فقط برای طلاهای ساده و بدون نگین و در موارد خاص توصیه می‌شود.

سرکه ماده‌ای اسیدی است که ممکن است به مرور زمان به فلز طلا آسیب برساند و باعث خوردگی، تغییر رنگ و حتی از بین رفتن آن شود. همچنین این احتمال وجود دارد که سرکه به سنگ‌های قیمتی و نگین‌ها آسیب برساند و باعث کدر شدن، ترک خوردن یا حتی شکستن آنها شود.

شستن طلا با وایتکس

نحوه استفاده از سرکه برای تمیز کردن طلا (فقط برای طلاهای ساده):

مواد لازم:

  • 2 قاشق چایخوری نمک
  • ½ لیوان سرکه سفید
  • آب ولرم
  • پارچه نرم

مراحل انجام کار:

  1. در یک کاسه کوچک، 2 قاشق چایخوری نمک را با ½ لیوان سرکه سفید مخلوط کنید.
  2. طلا را به مدت 1 تا 2 دقیقه در محلول سرکه و نمک خیس کنید.
  3. طلا را از محلول خارج کرده و با آب ولرم آبکشی کنید.
  4. با استفاده از یک پارچه نرم، طلا را کاملاً خشک کنید.

نظافت منزل آچاره
نظافت منزل آچاره

تمیز کردن طلا با مایع ظرفشویی و صابون

استفاده از مایع ظرفشویی یا صابون و آب، یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن طلا و جواهرات است. با رعایت چند نکته ساده، می‌توانید به راحتی درخشش و زیبایی اولیه طلاهای خود را در خانه بازگردانید. همچنین می‌توانید از این محلول برای تمیز کردن وسایل برنزی هم استفاده کنید.

مراحل تمیز کردن طلا با مایع ظرفشویی:

مواد لازم:

  • ظرف کوچک
  • آب گرم (نه جوش)
  • مایع ظرفشویی ملایم
  • مسواک نرم (برای طلاهای نگین‌دار)
  • پارچه نرم و بدون پرز

مراحل انجام کار:

  1. محلول شوینده را آماده کنید. در یک ظرف کوچک، مقداری آب گرم (نه جوش) بریزید. چند قطره مایع ظرفشویی ملایم به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا مخلوط شود.
  2. طلا را در محلول خیس کنید. طلا و جواهرات خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه در محلول آب و مایع ظرفشویی خیس کنید. این کار به حل شدن چربی و آلودگی‌های روی سطح طلا کمک می‌کند.
  3. طلا را با مسواک نرم تمیز کنید. برای طلاهای ساده، می‌توانید از مسواک نرم برای برس زدن ملایم سطح طلا و پاک کردن آلودگی‌ها استفاده کنید. برای طلاهای نگین‌دار، از حرکات بسیار ملایم و ظریف مسواک استفاده کنید تا به نگین‌ها آسیب نرسد.
  4. طلا را آبکشی و خشک کنید. طلا و جواهرات را با آب گرم و تمیز به طور کامل آبکشی کنید تا اثری از مایع ظرفشویی روی آنها باقی نماند. سپس، با استفاده از یک پارچه نرم و بدون پرز، آنها را کاملاً خشک کنید.

نکته: از مایع ظرفشویی قوی یا حاوی مواد شیمیایی خشن استفاده نکنید.

شستن طلا در منزل

چه موادی برای تمیز کردن طلا مناسب نیستند؟

برای حفظ درخشش و زیبایی طلا و جواهراتتان، باید از مواد و روش‌های نامناسب برای تمیز کردن آنها خودداری کنید. اسیدها، مواد حل‌کننده، سیم ظرفشویی و مواد شوینده قوی از جمله این مواد هستند.

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

سخن پایانی

طلا فلز مقاومی است و معمولا کمتر دچار واکنش‌های شیمیایی می‌شود؛ اما در تماس با بعضی مواد شیمیایی و اسیدی ممکن است که درخشندگی آن کمتر شود و آسیب ببیند. ازاین‌رو توصیه می‌کنیم که از شوینده‌های قوی و حلال‌ها، برای برق انداختن و شستن طلا استفاده نکنید.

به این پست امتیاز دهید

نوشته کدام شوینده برای شستن طلا مناسب‌تر است؟ اولین بار در مجله وبسایت آچاره. پدیدار شد.



Source link

دیدگاه خود را بنویسید

تماس فوری