فروشنده یا ارائه دهنده خدمات

شستن کلم بروکلی به 3 روش کاملا بهداشتی!

  1. خانه
  2. Uncategorized
  3. جزئیات نویسنده
شستن کلم بروکلی به 3 روش کاملا بهداشتی!


کلم بروکلی هم مانند سایر میوه‌ها و سبزیجات تازه، به همراه خود آلودگی، آفت یا سموم دفع آفات به آشپزخانه شما می‌آورد. بروکلی در فهرست سموم دفع آفات در محصولات گروه کاری محیط‌زیست (EWG) در رتبه متوسط قرار دارد و در جایگاه 22 است. بروکلی، مثل کلم، ترکیبی گیاهی به نام گلوکوزینولات ترشح می‌کند که به‌طور طبیعی باعث دفع حشرات می‌شود. با‌این‌حال دانستن طریقه صحیح شست‌وشو این گیاه مهم است. در این مقاله با روش‌های مختلف شستن کلم بروکلی آشنا می‌شوید که کار شما در شستشو این سبزی را آسان می‌کند. 

ضمنا یادآور می‌شویم که می‌توانید برای رسیدگی به امور نظافت منزل و تمیزکاری اصولی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، از تجربه و مهارت نیروهای نظافتی آچاره بهره ببرید.

نکات کلیدی

  • طعم کلم بروکلی وقتی که نیمه پز باشد، به طرز چشمگیری بهتر است – آن را حدود یک دقیقه در آب جوشانده بگذارید، سپس آن را در آب یخ برای متوقف کردن فرآیند پخت قرار دهید. 
  • کیسه حاوی کلم‌بروکلی را کاملاً نبندید و پیش‌از نگهداری بشویید، زیرا ممکن است باعث رشد قارچ شود. 
  • بهتر است کلم بروکلی را فقط پیش‌از آماده کردن برای استفاده، برش دهید.
  • سازمان FDA و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا هر دو یک راه‌حل ساده‌ را توصیه می‌کنند: شستشو با آب جاری. همچنین این سازمان‌ها توصیه نمی‌کنند از شوینده غلات تجاری، صابون یا مایع ظرفشویی استفاده شود.

آشنایی با خواص کلم بروکلی

قبل از اینکه به نحوه شستن کلم بروکلي بپردازیم، بهتر است که کمی با این سبزی پرخواص آشنا شویم.

بروکلی سبزی خوشمزه و کم کالری، سرشار از ویتامین C، ویتامین K، فولیک اسید و منگنز است. طبق اطلاعات سازمان USDA، این سبزی نسبت به دیگر سبزی‌ها پروتئین بیشتری دارد؛ (در هر یک لیوان، 2 گرم پروتئین). بروکلی از خانواده کلم‌ها است و ویژگی‌های مشترک‌ زیادی با گل‌کلم دارد. همچنین هر دو بخش ساقه و گل‌های بروکلی قابل‌مصرف هستند.

بنابراین به دلیل دشوار بودن شستن کلم بروکلی خود را از ویتامین‌های بی‌نظیر آن محروم نکنید. در ادامه به شما خواهیم گفت که طرز صحیح شستن کلم بروکلی چگونه است تا با خیالی آسوده بتوانید از این کلم استفاده کنید.

محاسبه رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

3 روش‌ ساده برای شستن کلم‌ بروکلی

مانند تمام سبزیجات تازه، بروکلی تازه نیز ممکن است با آلاینده‌ها وارد آشپزخانه شما شود. این آلاینده‌ها شامل آفات مانند شته‌ها، کرم‌های سبز و کرم‌های بروکلی (نوعی کرم کلم) هستند.

همچنین ممکن است حاوی سموم دفع آفات باشند که در صورت مصرف بیش از حد، یک خطر ایمنی غذایی محسوب می‌شوند. به سه روش عالی می‌توانید اقدام‌ به شستن کلم بروکلي کنید.

The best way to wash broccoli

1. طرز شستن کلم بروکلی با آب جوش

بهترین روش برای شستن و افزایش ماندگاری کلم بروکلی، بلانچ کردن است. در‌ این روش به طریق زیر عمل کنید:

  1. ابتدا گل‌های کلم‌ بروکلی را از ساقه جدا کرده و به قطعات کوچکتر تقسیم کنید تا شست‌وشو و بلانچ کردن به‌طور یکنواخت انجام شود.
  2. سپس آن‌ها را در آب جوش قرار داده و به‌مدت 5 دقیقه بجوشانید. این زمان بدون اینکه کلم نرم شود برای دفع حشرات و آلودگی‌ها کافی است.
  3. سپس بلافاصله پس از جوشاندن، آن‌ها را از آب خارج کرده و در کاسه‌ای از آب یخ قرار دهید. این کار باعث توقف فرآیند پخت و حفظ رنگ و تردی کلم می‌شود.
  4. گل‌ها را به‌خوبی آبکشی کرده و با دستمال تمیز یا حوله کاغذی خشک کنید تا از رطوبت اضافی جلوگیری شده و ماندگاری کلم افزایش یابد.

این روش نه‌تنها کلم بروکلی را به‌طور کامل تمیز می‌کند، بلکه رنگ سبز و حالت تردی آن را حفظ می‌کند. 

نظافت منزل آچاره
نظافت منزل آچاره

2. خیساندن و شستن کلم بروکلی در آب نمک

شستن کلم بروکلی با آب نمک روش آسان دیگری است که درصد بالایی از آلودگی آن را از بین می‌برد. طرز شستن کلم بروکلی با آب نمک به شرح زیر است:

  1.  یک کاسه بزرگ را با آب سرد پر کنید و کمی نمک به آن اضافه کنید.
  2. بروکلی را در آب نمک قرار دهید و بگذارید حدود 15-20 دقیقه بماند. این کار باعث می‌شود آفات و حشرات از بروکلی جدا شوند
  3. . بعد از خیساندن، بروکلی را دوباره زیر آب جاری بشویید.

Washing broccoli

3. سرکه سفید و دفع حشرات کلم‌ بروکلی 

یکی از بهترین روش شستن کلم بروکلی، استفاده از سرکه سفید است که مطابق مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. مقداری سرکه سفید را با آب مخلوط کنید (نسبت 1 به 3) و بروکلی را در این محلول قرار دهید.
  2. اجازه دهید 5-10 دقیقه بماند. سرکه به ضدعفونی کردن و از بین بردن سموم دفع آفات کمک می‌کند.
  3. سپس بروکلی را زیر آب جاری به خوبی بشویید تا طعم سرکه از بین برود.
  4. پس از تمیز کردن بروکلی، آن را با یک دستمال کاغذی خشک کنید. حالا بروکلی شما آماده استفاده در دستور پخت است. با این روش‌ها می‌توانید مطمئن باشید که بروکلی تمیز و آماده مصرف است.

ترفند آشپزی؛ کلم بروکلی باید وارونه شسته شود

برای شستن بروکلی، بهتر است از پایین به بالا بشویید. وقتی که از بالا به پایین شستشو دهید، ممکن است آب به بخش‌های دیگر بروکلی برسد و آن را آبگیر کند.

اما وقتی از پایین به بالا شستشو دهید، این مسئله رخ نمی‌دهد و بروکلی بهتر خشک می‌شود. این روش همچنین باعث تسریع فرآیند شستشو و آماده‌سازی بروکلی می‌گردد؛ زیرا به‌طور مستقیم به قسمت‌هایی از بروکلی می‌رسد که نیاز به تمیز کردن دارند.

شستشوی دقیق گل‌ کلم‌بروکلی با دست

به منظور پاکسازی و آماده‌سازی بروکلی، می‌توانید از دست‌های خود برای پاک کردن این سبزی استفاده کنید. سر بروکلی دارای شکاف‌های زیادی است که ممکن است کثیفی در آن‌ها جمع شود.

برای از بین‌ بردن کثیفی‌ها، انگشتان خود را از بالای نوک بروکلی به سمت پایین بکشید و کناره‌ها و ساقه‌ها را به دقت بمالید. اگر برس مناسبی برای تمیز کردن میوه‌ها و سبزیجات دارید، می‌توانید از آن برای پاک کردن بروکلی هم استفاده کنید؛ اما به یاد داشته باشید که باید با دقت و حوصله عمل کنید. این روش شستشو برای شستن و نگهداری قارچ در فریزر هم کاربردی است.

How to wash broccoli

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

بهترین روش شستن کلم بروکلی

 بروکلي به‌خاطر ظرافتشان ممکن است به‌راحتی از ساقه جدا شوند. قبل از پختن یا آماده‌سازی مراحل زیر را انجام دهید:

  • کلم بروکلی را در سینک قرار دهید و به‌مدت کوتاهی اجازه دهید تا آب اضافی از آن‌ها خارج شود.
  • سپس با دست خود آن‌ها را 3-4 بار تکان دهید تا آب داخلی آن‌ها از بین برود.
  • اگر ساقه و سر بروکلی هنوز هم خیس هستند، می‌توانید قبل از آماده‌سازی، از یک دستمال کاغذی یا حوله تمیز استفاده کنید تا آب زائد را جذب کند. 

سخن پایانی

توجه داشته باشید که همیشه نحوه شستشو و آماده‌سازی بستگی به نظر شخصی و نیازهای خاص دارد. برخی افراد ممکن است ترجیح دهند بروکلی را به روش دیگری بشویند و آن را بهترین روش برای خودشان بدانند؛ اما در هرحال لازم است اطمینان داشته باشید که کلم بروکلی کاملا تمیز و ضدعفونی شده است.

شستن کلم بروکلی با آب جوش، سرکه سفید و آب نمک، روش‌هایی هستند که می‌توان اطمینان داشت که آلودگی‌های آن به طور کامل از بین می‌روند؛ اما این روش‌ها شاید ماندگاری این سبزی را کم کنند و باید بلافاصله بروکلی‌ها استفاده شوند.

سوالات متداول

می‌توانیم کلم بروکلی را در آب گرم بشوییم؟

می‌توانید کلم بروکلی را برای پنج تا ده دقیقه در آب قرار دهید تا به درستی شسته شود. برای این کار، یک کاسه بزرگ آب سرد یا گرم برایتان کافی است، اما از آب داغ برای شستن کلم بروکلی خودداری کنید.

مصرف کلم بروکلی بدون شستشو چه مضراتی دارد؟

گاهی‌اوقات، میوه‌ها و سبزیجات خام حاوی باکتری‌های آ‌لوده هستند و ممکن است باعث بیماری شود، مانند سالمونلا، ای.کولای و لیستریا. حتی اگر قصد ندارید پوست میوه و سبزیجات را بخورید حتما آن‌ها را زیر آب جاری بشویید.

چقدر طول می‌کشد تا کلم بروکلی شسته‌شده تازه بماند؟

هر دو نوع کلم‌بروکلی شامل پخته و خام، 3 تا 5 روز در صورت نگهداری صحیح در یخچال تازه می‌ماند.

آیا خوب است کلم بروکلی را در آب خیس کنیم؟

بهتر است از آب نمک برای خیس کردن کلم بروکلی استفاده کنید. چراکه اگر یک سر کلم بروکلی یا یک گل‌ آن آلوده باشد و با سایر کلم بروکلی‌ها خیس شود، آلودگی منتشر می‌شود. با‌این‌حال، اگر شما باید کلم بروکلی را حتماً در آب خیس کنید، استفاده از آب نوشیدنی تمیز و ظرف یا سینک تمیز بسیار ضروری است.

به این پست امتیاز دهید

نوشته شستن کلم بروکلی به 3 روش کاملا بهداشتی! اولین بار در مجله وبسایت آچاره. پدیدار شد.



Source link

دیدگاه خود را بنویسید

تماس فوری