فروشنده یا ارائه دهنده خدمات

مشخصات فنی مزدا MX5 ۲۰۲۳

  1. خانه
  2. Uncategorized
  3. جزئیات نویسنده
مشخصات فنی مزدا MX5 ۲۰۲۳


مزدا MX5 که در بازار آمریکای شمالی، مزدا میاتا نیز نام دارد، یک خودرو کوپه رودستر با ابعاد کوچک است که از اولین نسل تا به امروز به عنوان یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های خودروساز ژاپنی شناخته می‌شود. این خودرو نکات جالب دیگری نیز در تاریخچه خود دارد و آن هم استفاده از گیربکس دستی به عنوان پیش فرض و عدم عرضه به صورت کوپه با سقف ثابت است که این سنت همچنان در مدل ۲۰۲۳ مزدا MX5 نیز وجود دارد.

آخرین اتاق از مزدا میاتا که مدل ۲۰۲۳ با کمی بهینه‌سازی به بازار آمده، در سال ۲۰۱۶ معرفی شده است. این نسل از مزدا MX5 را یکی از بهترین مدل‌های این خودرو می‌دانند تا جایی که حتی فیات نیز برای زنده کردن مجدد مدل ۱۲۴ اسپایدر خود در سال ۲۰۱۶ از آن استفاده کرد تا به این شکل بتواند این محصول روباز قدیمی و پرطرفدار خود را زنده کند؛ پروژه‌ای که با استفاده از پلتفرم مزدا میاتا با کمی تغییر در چهره ظاهری آن و البته استفاده از قوای محرکه فیات، به سرانجام رسید. همان طور که گفته شد، در مدل ۲۰۲۳ این خودرو به جز یک سری تغییرات و افزودنی‌ها، تفاوت دیگری با مدل‌های قبلی ندارد. چرا که اساسا مزدا از ابتدای تولد MX5، اصطلاحا سنگ تمام گذاشته است و نتیجه کار تا به امروز در تمام مدل‌های آن، خودرویی اسپرت، سبک‌وزن با قدرت پیشرانه مناسب و هندلینگ عالی بوده است.

مزایا و معایب

+ پیشرانه قوی

+ دیفرانسیل عقب

+ امکان انتخاب گیربکس دستی

+عملکرد اسپرت عالی

+ ابعاد کوچک

+ مصرف سوخت خوب

+ قیمت رقابتی

– عدم عرضه با موتور ۱.۵ لیتر در بازا جهانی

– کمبود امکانات رفاهی

– صندوق عقب کوچک

مشخصات فنی

می‌توان گفت مهم‌ترین تغییر در مشخصات مزدا MX5 برای مدل ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، نصب سیستمی برای افزایش هندلینگ این خودرو به نام KPC -مخفف Kinematic Posture Control- است. این سیستم با کنترل عملکرد چرخ‌ها و اعمال ترمز با شدت مناسب با سرعت و زاویه پیچ، باعث عملکرد بهتر و افزایش هندلینگ خودرو در حین عبور از پیچ‌ها می‌شود.

در بررسی مزدا MX5 مدل ۲۰۲۳ از نظر مشخصات فنی با همان پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی مدل‌های قبلی روبه‌رو هستیم. حداکثر خروجی این موتور بنزینی به ۱۸۱ اسب بخار و ۲۰۵ نیوتن.متر می‌رسد که برای خودروی کوچکی مانند میاتا کافی که هیچ، عالی است. به‌طوری که با گیربکس دستی ۶ سرعته شتاب ۰ تا ۱۰۰ معادل ۶.۹ ثانیه را ارائه می‌دهد و با گیربکس اتوماتیک عدد ۷.۹ ثانیه را برای شتاب ثبت می‌کند. البته اگر راننده کاربلدی پشت فرمان مزدا MX5 بنشیند، می‌توان شتاب ۶ ثانیه را هم بزند.

همان‌طور که نوع گیربکس روی شتاب مزدا میاتا تاثیر می‌گذارد، سرعت و مصرف سوخت مدل دستی با اتوماتیک نیز متفاوت است. حداکثر سرعت مزدا MX5 دستی به ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با نسخه اتوماتیک می‌توان بیشینه سرعت ۱۹۹ کیلومتر بر ساعت را ثبت کرد. مصرف سوخت نیز برای نسخه دستی ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و برای مدل اتومات ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای سواری با یک رودستر اسپرت کوچک و جذاب ارزشش را دارد.

البته دقت داشته باشید که مزدا MX5 یک خودرو با سقف متحرک است و باز یا بسته بودن سقف می‌توان همه اعداد و رکوردهای ثبت‌شده را تحت تاثیر قرار دهد و کمی بیشتر یا کمتر شود.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۳۹۱۵ میلی‌متر

عرض

۱۷۳۵ میلی‌متر

ارتفاع

۱۲۳۶ میلی‌متر

فاصله محورها

۲۳۱۰ میلی‌متر

وزن خالص

۱۰۷۲ کیلوگرم (دستی)

۱۱۱۲ کیلوگرم (اتوماتیک)

تعداد سرنشین

۲ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۱۳۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۴۵ لیتر

قطر رینگ

۱۶ – ۱۷ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی مزدا MX5 ۲۰۲۳

مدل ۲۰۲۳ مزدا MX5 از نظر ظاهری تفاوتی با مدل پیشین خود ندارد. این اتاق در سال ۲۰۱۶ معرفی شده است و از ابتدا با داشتن یک ویژگی مهم، تفاوت بزرگی با دیگر نسل‌های خود داشت. این نسل با سقف بازشو از جنس سخت نیز عرضه شد که در حین باز بودن، نمایی شبیه به خودروهای تارگا دارد (خودروهای روباز تارگا، دارای ستون‌های عقب هستند و فقط سقف خودرو قابلیت حرکت و جابجایی دارد). این مدل از میاتا با کد RF شناخته می‌شود که مخفف عبارت Retractable Fastback است و اشاره به شکل اتاق در زمان بسته بودن سقف دارد که حالت کلی خودرو به صورت خودروهای فست بک می‌شود که تا قبل از این در نسل‌های دیگر دیده نشده بود.

در نمای بیرونی این خودرو می‌توان به وضوح، وفاداری طرح آن را به میاتاهای قبلی دید. از حالت کلی خودرو در نمای جانبی تا چراغ عقب و ابعاد جمع و جوری که همیشه به عنوان یک مولفه و شاخصه در این خودرو مطرح بوده است. در واقع فلسفه تولید مزدا mx5، خلق یک اتومبیل اسپرت کوچک، ارزان‌قیمت و سبک‌وزن، با گیربکس دستی و سقف جمع‌شو برای رقابت با دیگر اسپرت‌های گران‌قیمت‌تر بود که هنوز هم این موارد را می‌توان در این خودرو دید. در بحث طراحی ناب و زیبای این اتومبیل باید گفت که در سال ۲۰۱۷ برنده جایزه RED DOT شده است که این جایزه به ساخته‌های صنعتی با طراحی های خاص و زیبا داده می‌شود.

طراحی داخلی

کابین مزدا MX5 ۲۰۲۳

داخل اتاق مزدا ام ایکس ۵ با مدل سال پیش تفاوتی ندارد. همچنان استفاده از ترمز دستی غیرالکترونیکی در این نسخه نیز دیده می‌شود که جدا از القای حس بهتر رانندگی، امکان انجام مانور و دریفت با این خودرو را نیز بیشتر می کند. فضای داخل برای دو فرد بزرگسال به اندازه کافی است و در پشت صندلی‌ها فقط امکان قرار دادن لوازم شخصی اندکی دیده وجود دارد. البته در داخل اتاق برای قرار دادن لوازم کوچک نیز، فضاهایی تعبیه شده است.

صندلی‌ها دارای دوخت خاصی هستند که حس و حال اسپرت بودن فضای داخل را بیشتر می‌کنند؛ ضمن اینکه امکان سفارش چندین رنگ برای داخل نیز وجود دارد. استفاده از اشکال و المان‌های گرد و دایره‌ای در داخل اتاق به خوبی حس اسپرت بودن این خودرو را القا می‌کنند. برای مثال از فرمان کاملا گرد که به سبک خودروهای اسپرت امروزی به صورت D نیست، بخش وسط فرمان که علامت مزدا روی آن نقش بسته است، دسته دنده و قاب دور آن، کلید انتخاب وضعیت رانندگی، کلید تنظیم آینه‌ها، دریچه‌های تهویه هوا و دکمه‌های گرد تنظیم تهویه مطبوع، دکمه استارت، قاب‌های سه‌گانه داخل صفحه نمایشگر پشت فرمان و… همگی از هارمونی و هماهنگی بالا در طراحی داخل اتاق، حکایت دارند.

آپشن ها و امکانات

همان‌طور که گفته شد هدف از تولید مزدا MX-5، عرضه یک خودرو با قابلیت‌های اسپرت و قیمت تقریبا اقتصادی است. ازاین‌رو، آپشن‌ها و امکانات لوکس و مجللی در این خودرو به کار نرفته و بیشتر تجهیزات موجود برای ایمنی کاربرد دارند.

قیمت مزدا MX5 در بازار

نمای عقب مزدا MX5 ۲۰۲۳

در طی تاریخ، انواع مدل‌های میاتا همیشه بین محبوب‌ترین خودروها خصوصا بین دوستداران ماشین‌های اسپرت بوده اند. بنابراین مزدا MX5 مدل ۲۰۲۳ نیز از این قاعده مستثنی نیست و در بازار و میان دیگر رقبا می‌درخشد. اندازه کوچک، ظاهر جذاب و پیشرانه قدرتمند، دلایلی است که جوانان را برای خرید خودرو ترغیب می‌کند. البته باید قیمت اقتصادی ۲۸ هزار تا ۳۳ هزار دلار را نیز به دلایل خرید ماشین اسپرت ژاپنی اضافه کرد. تویوتا GR86 (با نام دیگر سوبارو BRZ) نزدیک‌ترین رقیب مزدا میاتا محسوب می‌شود که کمی بزرگ‌تر و قوی‌تر است. مدل ۲۰۲۴ مزدا MX-5 با کمی تغییرات جزیی در نمای ظاهری و آپشن‌ها به بازار آمده است و نسل پنجم آن نیز به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۶ با ظاهری شبیه به محصولات فراری روانه بازار می‌شود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: علیرضا داودی

Source link

نوشته مشخصات فنی مزدا MX5 ۲۰۲۳ اولین بار در فروشگاه قطعات یدکی خودرو / آسان وی. پدیدار شد.



Source link

دیدگاه خود را بنویسید

تماس فوری