فروشنده یا ارائه دهنده خدمات

تفاوت فیلر و الکترود چیست؟

  1. خانه
  2. Uncategorized
  3. جزئیات نویسنده
تفاوت فیلر و الکترود چیست؟


الکترود و فیلر، هر دو از محصولات مهم و ضروری در انجام فعالیت های جوشکاری هستند که با وجود این شباهت، کاربرد ها و وظایف مختلف و متفاوتی دارند. در این مطلب، شما را با مفهوم الکترود و فیلر و وظایف هر کدام آشنا کرده و سپس، به بررسی تفاوت های این دو می پردازیم.

آموزش جوشکاری

اگر به حرفه و شغل جوشکاری علاقه مند هستید میتوانید در دوره آموزش جوشکاری از مقدماتی تا پیشرفته که به صورت صفر تا صد و کاملاً عملی و تخصصی در آموزشگاه فن آموزان برگزار میشود شرکت کرده و مدرک فنی حرفه ای آن را دریافت کنید. جهت مشاهده جزئیات و شرایط این دوره روی تصویر بالا کلیک کنید و یا با آموزشگاه تماس حاصل فرمایید.

تماس با فن آموزان

فیلر چیست؟

همان طور که گفته شد، یکی از محصولات مهم که در انجام فعالیت های جوشکاری از آن استفاده می شود، فیلر ها هستند که به شکل مفتول، میله یا ورق در بازار موجود می باشند. در صنایع جوشکاری، به موادی که برای پر کردن فاصله بین فلزات استفاده شود، فیلر گفته شده که به صورت شاخه ای و در وزن و بسته بندی های متفاوت، به بازار عرضه می شود.

فیلر چیست

به عبارت دیگر، می توان گفت گاز آرگون استفاده شده در فرآیند جوشکاری، موجب حفاظت از حوضچه جوش شده و فیلر، فاصله ایجاد شده بین دو قطعه را پر می کند. پس از سرد شدن، فیلر نیز سرد شده و دو قطعه کار به صورت کاملا محکم، به هم جوش می خورند. فیلر ها دارای ویژگی ها و خواص منحصر به فردی بوده و به سرعت ذوب و دارای جاذبه سطحی نیز می باشند.

انواع فیلر

  • فیلر استیل
  • فیلر مس
  • فیلر آلومینیوم
  • فیلر آهن

فیلر استیل

یکی از انواع فیلر ها در جوشکاری، فیلر های استیل هستند که رنگ نقره ای مایل به زرد داشته و برای اتصال قطعات و صفحات از جنس استیل، کاربرد فراوانی دارند.

فیلر مس

از دیگر انواع فیلر های جوشکاری، می توان به فیلر مس اشاره کرد که از آن، برای جوشکاری ورق های مسی یا آلیاژ های مس استفاده می شود. این نوع فیلر ها، با نام فیلر های اکسیژن زدا یا بدون اکسیژن شناخته شده و با آلیاژ های دیگر ترکیب و یک فیلر خاص و متفاوت تولید می کنند. از فیلر مس، در انجام برخی فعالیت های جوشکاری در صنایع کشتی سازی و سازه های دریایی استفاده می شود.

فیلر مس

فیلر آلومینیوم

نوع دیگری از فیلر های جوشکاری پرکاربرد، فیلر آلومینیوم است که در مقایسه با انواع دیگر فیلر، دارای تنوع بیشتری می باشد. این نوع فیلر دارای رنگ خاکستری بوده که توسط آن، می توان قطعات آلومینیومی با گرید های مختلف را به هم جوش داد.

فیلر آهن

این نوع فیلر نیز از رایج ترین و پرکاربرد ترین انواع فیلر ها بوده که در جوشکاری های متوسط از آن استفاده شده و در انتخاب آن، دقت به مشخصات پایه فلز بسیار مهم است.

الکترود چیست؟

الکترود چیست؟ الکترود، قطعه ای فلزی است که در انجام فعالیت های جوشکاری کاربرد داشته و با داشتن پوشش فلاکس در ساختار خود، جریان برق را از خود عبور داده و به وسیله آمپر بالا ذوب و قطعات مورد نظر را به هم وصل می کند. الکترود ها با توجه به جنس، پوشش و نحوه تولید، به انواع مختلفی تقسیم می شوند که از هر کدام، در موارد متفاوت و برای فلزات با آلیاژ های مختلف استفاده می شود.

الکترود چیست

انواع الکترود

  • الکترود چدن
  • لکترود پلی اتلین
  • الکترود پلاستیک
  • الکترود برنج
  • الکترود آلومینیوم
  • الکترود استیل

الکترود چدن

یکی از انواع الکترود های مصرفی در جوشکاری، الکترود چدنی است که از آلیاژ های آهنی تشکیل شده است. این نوع از الکترود ها، دارای چند مدل مختلف بوده که شامل روکش هایی از جنس فولاد نرم، نیکل خالص، مونل، فرونیکل، قلع برنز و آلومینیوم برنز می باشند. این نوع الکترود ها در برخی موارد، پس از جوش دچار ترک خوردگی شده و باید برای از بین بردن این حالت، انجام جوشکاری را با انرژی حرارتی کمی ادامه داد.

الکترود پلی اتیلن

یکی دیگر از انواع الکترود های جوشکاری، الکترود پلی اتیلن است که در نصب و ایزولاسیون کاربرد داشته و در ضخامت های 1 تا 5 میلی متری تولید می شود.

الکترود پلاستیک

این نوع از الکترود ها دارای مقاومت بالا در برابر ضربه و سایش بوده و در قطر های مختلف تولید می شوند. الکترود های پلاستیکی مقاومت بالایی در مقابل رطوبت نیز داشته و در مواردی مانند فضای داخلی و خارجی ماشین ها، فضای داخلی هواپیما، تولید لوازم خانگی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

الکترود پلاستیک

الکترود برنج

یکی از انواع الکترود ها که نقش مهم و کاربردی دارند، الکترود برنج است که از آلیاژ های مس، روی، قلع و سرب تشکیل شده است. استفاده از این نوع الکترود، موجب سهولت و افزایش پیشروی در فعالیت های جوشکاری شده و از آن، برای جوشکاری فلزات غیر آهنی نیز استفاده می شود. از الکترود برنج در صنایع مختلف مانند صنعت خودرو، کابینت سازی و غیره استفاده های فراوانی می شود.

الکترود آلومینیوم

از این نوع الکترود، در جوشکاری فلزات آلومینیوم با آلیاژ های مختلف استفاده شده که جنس آن از مفتول آلومینیوم می باشد. الکترود آلومینیوم در پوشش های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود که از هر کدام، با توجه به ضخامت فلز و آلیاژ آن، در موارد مختلف استفاده می شود. یکی از موارد کاربرد الکترود آلومینیوم، استفاده از آن در صنایع مختلف برای انجام عملیات جوش است.

الکترود آلومینیوم

الکترود استیل

یکی دیگر از انواع الکترود مورد استفاده در فعالیت های جوشکاری، الکترود استیل است که دارای درصد بالایی از فلز آهن بوده و علاوه بر آن، از عناصر فلزی مانند کروم و نیکل نیز در ترکیبات آن استفاده شده است. از این نوع الکترود، در جوشکاری ترکیب قطعات و یا تعمیر پروژه های ساخت و ساز استفاده می شود.

تفاوت فیلر و الکترود چیست؟

وظیفه: از الکترود برای ایجاد و حفظ قوس الکتریکی در مراحل جوشکاری استفاده شده ولی از فیلر، برای پر کردن فضای بین دو قطعه کار استفاده می شود.
ساختار: الکترود شامل هسته و روکش بوده ولی فیلر، تنها از یک فلز خالص یا آلیاژ تشکیل شده است.
کاربرد: الکترود ها در انجام جوشکاری قوس الکتریکی کاربرد دارند، ولی فیلر ها در فعالیت های جوشکاریMIG ،TIG ،MAG قابل استفاده هستند.

توی انتخاب مسیر تردید داری؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

جهت دریافت مشاوره رایگان شماره موبایل خود را وارد کنید.

var gform;gform||(document.addEventListener(“gform_main_scripts_loaded”,function(){gform.scriptsLoaded=!0}),window.addEventListener(“DOMContentLoaded”,function(){gform.domLoaded=!0}),gform={domLoaded:!1,scriptsLoaded:!1,initializeOnLoaded:function(o){gform.domLoaded&&gform.scriptsLoaded?o():!gform.domLoaded&&gform.scriptsLoaded?window.addEventListener(“DOMContentLoaded”,o):document.addEventListener(“gform_main_scripts_loaded”,o)},hooks:{action:{},filter:{}},addAction:function(o,n,r,t){gform.addHook(“action”,o,n,r,t)},addFilter:function(o,n,r,t){gform.addHook(“filter”,o,n,r,t)},doAction:function(o){gform.doHook(“action”,o,arguments)},applyFilters:function(o){return gform.doHook(“filter”,o,arguments)},removeAction:function(o,n){gform.removeHook(“action”,o,n)},removeFilter:function(o,n,r){gform.removeHook(“filter”,o,n,r)},addHook:function(o,n,r,t,i){null==gform.hooks[o][n]&&(gform.hooks[o][n]=[]);var e=gform.hooks[o][n];null==i&&(i=n+”_”+e.length),gform.hooks[o][n].push({tag:i,callable:r,priority:t=null==t?10:t})},doHook:function(n,o,r){var t;if(r=Array.prototype.slice.call(r,1),null!=gform.hooks[n][o]&&((o=gform.hooks[n][o]).sort(function(o,n){return o.priority-n.priority}),o.forEach(function(o){“function”!=typeof(t=o.callable)&&(t=window[t]),”action”==n?t.apply(null,r):r[0]=t.apply(null,r)})),”filter”==n)return r[0]},removeHook:function(o,n,t,i){var r;null!=gform.hooks[o][n]&&(r=(r=gform.hooks[o][n]).filter(function(o,n,r){return!!(null!=i&&i!=o.tag||null!=t&&t!=o.priority)}),gform.hooks[o][n]=r)}});

"*" indicates required fields

Hidden

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

gform.initializeOnLoaded( function() {gformInitSpinner( 30, ‘https://fanamoozan.com/wp-content/plugins/gravityforms/images/spinner.svg’, true );jQuery(‘#gform_ajax_frame_30’).on(‘load’,function(){var contents = jQuery(this).contents().find(‘*’).html();var is_postback = contents.indexOf(‘GF_AJAX_POSTBACK’) >= 0;if(!is_postback){return;}var form_content = jQuery(this).contents().find(‘#gform_wrapper_30’);var is_confirmation = jQuery(this).contents().find(‘#gform_confirmation_wrapper_30’).length > 0;var is_redirect = contents.indexOf(‘gformRedirect(){‘) >= 0;var is_form = form_content.length > 0 && ! is_redirect && ! is_confirmation;var mt = parseInt(jQuery(‘html’).css(‘margin-top’), 10) + parseInt(jQuery(‘body’).css(‘margin-top’), 10) + 100;if(is_form){jQuery(‘#gform_wrapper_30’).html(form_content.html());if(form_content.hasClass(‘gform_validation_error’)){jQuery(‘#gform_wrapper_30’).addClass(‘gform_validation_error’);} else {jQuery(‘#gform_wrapper_30’).removeClass(‘gform_validation_error’);}setTimeout( function() { /* delay the scroll by 50 milliseconds to fix a bug in chrome */ jQuery(document).scrollTop(jQuery(‘#gform_wrapper_30’).offset().top – mt); }, 50 );if(window[‘gformInitDatepicker’]) {gformInitDatepicker();}if(window[‘gformInitPriceFields’]) {gformInitPriceFields();}var current_page = jQuery(‘#gform_source_page_number_30’).val();gformInitSpinner( 30, ‘https://fanamoozan.com/wp-content/plugins/gravityforms/images/spinner.svg’, true );jQuery(document).trigger(‘gform_page_loaded’, [30, current_page]);window[‘gf_submitting_30’] = false;}else if(!is_redirect){var confirmation_content = jQuery(this).contents().find(‘.GF_AJAX_POSTBACK’).html();if(!confirmation_content){confirmation_content = contents;}setTimeout(function(){jQuery(‘#gform_wrapper_30’).replaceWith(confirmation_content);jQuery(document).scrollTop(jQuery(‘#gf_30’).offset().top – mt);jQuery(document).trigger(‘gform_confirmation_loaded’, [30]);window[‘gf_submitting_30’] = false;wp.a11y.speak(jQuery(‘#gform_confirmation_message_30’).text());}, 50);}else{jQuery(‘#gform_30’).append(contents);if(window[‘gformRedirect’]) {gformRedirect();}}jQuery(document).trigger(‘gform_post_render’, [30, current_page]);} );} );

person
دریافت مشاوره رایگان

مطلبی که خواندید حاصل تلاش تیم تحریریه دپارتمان جوشکاری آموزشگاه فن آموزان بود که شامل دوره های آموزش جوشکاری، آموزش جوش آرگون، آموزش جوش co2 و دیگر حرفه های مرتبط با حرفه جوشکاری از پایه تا پیشرفته میباشد.

کامنت بگذارید

امتیاز بدهید

نوشته تفاوت فیلر و الکترود چیست؟ اولین بار در آموزشگاه فنی و حرفه ای فن آموزان. پدیدار شد.



Source link

دیدگاه خود را بنویسید

تماس فوری