فروشنده یا ارائه دهنده خدمات

راهکارهای ساده برای پاک کردن خمیر بازی از فرش

  1. خانه
  2. Uncategorized
  3. جزئیات نویسنده


خمیر بازی یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین وسایل بازی بین کودکان است که در خانه و مهدکودک از آن استفاده زیادی می‌شود. این وسیله که از موادی همچون آرد و آب و نمک تشکیل شده است، سرگرمی بسیار خوبی برای کودکان به حساب می‌آید و موجب تقویت خلاقیت و تمرکز آن‌ها می‌شود؛ اما یکی از مشکلات ناشی از این وسیله، پاک کردن خمیر بازی از فرش و سطوح است.

اگر شما هم برای نظافت منزل و فرش با چنین چالشی مواجه هستید در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شرح دهیم که چگونه خمیر بازی را از روی فرش پاک کنیم که لکه‌ای روی سطح باقی نماند.

نکات کلیدی

  • ابتدا تا جایی که امکان دارد خمیر بازی را با دست یا با یک قاشق از روی فرش بردارید. سعی کنید خمیر بازی را نکشید تا در الیاف فرش فرو نرود.
  • یک کیسه یخ را روی باقی‌مانده خمیر بازی قرار دهید. سرما باعث سفت شدن خمیر بازی شده و خمیر راحت‌تر از فرش جدا می‌شود.
  • پس از جدا کردن خمیر، محل موردنظر را با آب و صابون ملایم شستشو دهید تا هرگونه باقیمانده خمیر بازی یا لکه از بین برود.
  • پس از پاک‌سازی فرش، از یک حوله یا دستمال کاغذی برای خشک کردن محل استفاده کنید.
  • مهم است که برای جلوگیری از آسیب به الیاف فرش، از مواد شیمیایی قوی یا روش‌های خشن استفاده نکنید.

پاک کردن خمیر بازی نرم از روی فرش

برای پاک کردن خمیر بازی از فرش در حالت نرم مانند پاک کردن اسلایم از فرش باید سرعت عمل بالایی داشته باشید؛ زیرا وقتی خمیر هنوز تازه و نرم است راحت‌تر می‌شود آن را از فرش پاک کرد.

شما می‌توانید به سادگی با چاقوی کوچکی خمیر را لوله و آن را از الیاف فرش و موکت جدا کنید. حتی می توانید این کار را با دست هم انجام دهید. 

Removing play dough from carpet

محاسبه رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

پاک کردن لکه رنگی خمیر بازی از فرش

برخی از خمیرهای بازی ممکن است به فرش رنگ پس بدهند. در این صورت شما باید اقدام به پاک کردن لکه رنگی کنید. یک حوله تمیز را به کمی الکل سفید آغشته کنید و تا زمانی که تمام رنگ را به خود جذب کند، حوله را روی لکه بکشید. 

قبل از این کار بهتر است به نوع و جنس فرش خود توجه کنید. چنانچه فرش شما ابریشمی است یا رنگ پس می‌دهد، باید دقت بیش‌تری به خرج دهید تا به فرش آسیب نزنید. در این موارد بهتر است برای پاک کردن لکه از روی فرش و شستشوی آن از یک مرکز قالیشویی کمک بگیرید.

پاک کردن خمیر بازی خشک‌شده از فرش

پاک کردن خمیر بازی از فرش در حالتی که کاملا خشک شده است، کمی دشوارتر است. در این صورت باید تکه‌های خمیر را تا جایی که ممکن است با دست از الیاف فرش جدا کنید.

همچنین می‌توانید این کار را با استفاده از یک کارد یا برس انجام دهید. احتیاط کنید که با این وسایل به الیاف فرش آسیب نزنید. پس از پاک کردن لکه خمیر یا اسلایم خشک‌شده باید فرش را جاروبرقی بکشید.

پس از اینکه خمیر بازی را از فرش جدا کردید، در صورتی که خمیر روی فرش لکه ایجاد کرده باشد، لازم است فرش را شستشو دهید.

Removing play dough from carpet

بهترین و ساده‌ترین ماده شوینده برای این کار، شامپو فرش است. مقدار کمی شامپو فرش را با آب مخلوط کنید و با یک برس روی محل لکه بکشید تا لکه تمیز شود. سپس برس را به خوبی شسته و شامپو فرش را به طور کامل از آن خارج کنید. حالا با استفاده از برس و آب گرم دوباره محل لکه را پاک کنید. 

پس از این مرحله نوبت به خشک کردن فرش می‌رسد. با استفاده از یک حوله خشک و تمیز، آب فرش را بگیرید تا خیسی و رطوبت جذب حوله شود.

برای سریع خشک شدن فرش، استفاده از سشوار راه‌حل بسیار خوبی است. شما می‌توانید حرارت سشوار را به‌صورت یکنواخت روی محل لکه بگیرید تا فرش با سرعت بیش‌تری خشک شود.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله طریقه شامپو فرش کشیدن را بخوانید.

نظافت منزل آچاره
نظافت منزل آچاره

روش‌های مختلف پاک کردن خمیر بازی از فرش

برای پاک کردن خمیر بازی از فرش راهکارهای متعددی وجود دارند که در ادامه به موثرترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

استفاده از یخ

اگر خمیر بازی چسبیده به روی فرش هنوز نرم و تازه است، تکه‌های یخ را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی آن قرار دهید تا خمیر بازی منجمد شود. سپس آن را از فرش جدا و با جاروبرقی، آن قسمت را تمیز کنید.

پس از برداشتن تکه‌های یخ، متوجه می‌شوید که خمیر یخ زده است و به‌ سادگی از روی فرش، کنده می‌شود. بعد از اینکه تمامی خمیر بازی را از روی فرش جدا کردید،‌ فرش را جاروبرقی بکشید تا باقی‌ مانده‌های خمیر از رو آن جمع شود.

Removing play dough from carpet

محلول‌های حل‌کننده

استفاده از محلول‌های حل‌کننده نیز راهکار مناسبی برای پاک کردن خمیر بازی از فرش است. ترکیب سرکه سفید با آب یا مایع ضدعفونی‌کننده دست بر پایه الکل می‌تواند برای حل این مشکل موثر واقع شود.

توجه داشته باشید که پیش از پاشیدن محلول روی فرش، مقداری از آن را در گوشه فرش اسپری کنید تا از ایمن بودن محلول برای فرش، مطمئن شوید.

سپس محلول را به‌صورت اسپری روی محل موردنظر بپاشید و چند دقیقه منتظر بمانید تا خمیر بازی به محلول واکنش نشان دهد. استفاده از این محلول‌ها برای فرش‌های رنگ روشن چندان مناسب نیست.

سرکه

الکل و سرکه سفید هردو می‌توانند در پاک کردن خمیر بازی از فرش موثر باشند. برای استفاده از سرکه، بهتر است آن را درون یک شیشه اسپری خالی ریخته و روی محل مورد نظر اسپری کنید. سپس با یک برس کوچک یا دستمال، لکه را از فرش پاک کنید.

نگران از بین بردن بوی سرکه از فرش نباشید. با مواد ساده‌ای مانند نمک، جوش شیرین و پودر قهوه می‌توانید بوی سرکه را کاملا از فرش پاک کنید.

Removing play dough from carpet

جاروبرقی

استفاده از جاروبرقی، یکی دیگر از روش‌های موثر برای پاک کردن خمیر بازي از فرش است. در این روش باید بعد از جدا کردن خمیر خشک‌شده از روی فرش روی باقی‌مانده خمیر بازی چندین بار و در جهات مختلف، جاروبرقی بکشید.

سخن پایانی

استفاده از یخ، جاروبرقی، محلول پاک‌کننده و سرکه از موثرترین راهکارها برای پاک کردن خمير بازي از فرش هستند. با به کارگیری نکات بیان‌شده در بالا می‌توانید بدون اینکه آسیبی به فرش وارد شود، خمیر بازی و لکه آن را از فرش تمیز کنید. 

توصیه می‌کنیم از شوینده‌های قلیایی و قوی برای پاک کردن خمیر بازی از فرش استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است به الیاف و رنگ فرش آسیب برساند. در صورتی که موفق به پاکسازی این لکه‌ها نشدید، بهتر است فرش را به مراکز معتبر قالیشویی بسپارید تا بدون نگرانی، لکه‌های خمیر را از روی فرش پاک کنند.

سوالات متداول

برای پاک کردن اسلایم خشک‌شده از روی فرش چه کاری انجام دهیم؟

آب مقطر بهترین ترکیب برای پاک کردن اسلایم خشک‌شده از روی فرش است‌. این ترکیب فاقد مواد معدنی است، در نتیجه کم‌تر به فرش آسیب می‌زند.

حلال خمیر کلی چیست؟

الکل و سرکه سفید از حلال‌های خمیر کلی هستند.

به این پست امتیاز دهید

نوشته راهکارهای ساده برای پاک کردن خمیر بازی از فرش اولین بار در مجله وبسایت آچاره. پدیدار شد.



Source link

دیدگاه خود را بنویسید

تماس فوری