فروشنده یا ارائه دهنده خدمات

برای از بین بردن بوی نم خانه چه باید کرد؟

  1. خانه
  2. Uncategorized
  3. جزئیات نویسنده


وجود نم و رطوبت در خانه موجب آسیب رسیدن به سقف و دیوارهای خانه می‌شود و علاوه‌بر آن برای سلامت ساکنان نیز مشکل‌ساز خواهد بود. ازاین‌رو لازم است برای از بین بردن بوی نم خانه اقدامات اصولی و فوری انجام شود.

در این مقاله قصد داریم به عوامل ایجادکننده نم و رطوبت در ساختمان بپردازیم و راهکارهای از بین بردن بوی نم خانه را با هم مرور کنیم.

شما می‌توانید برای رفع نم حمام و سایر نقاط خانه از خدمات تخصصی و تعمیرات جزئی و کلی سرویس بازسازی و تعمیرات ساختمان استفاده کنید تا با قیمت مناسب و خدمات فوری، مشکلات نم‌زدگی ساختمان شما برطرف شود.

نکات کلیدی

  • برای پیشگیری از ایجاد بوی نم خانه به عایق‌بندی ساختمان توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • در صورت حس شدن بوی نم در خانه پیش از هر اقدامی در راستای رفع بو، منبع نم‌زدگی را پیدا کنید و برای عایق‌بندی مجدد آن چاره‌ای بیندیشید.
  • در محیط خانه حتما از تهویه مناسب هوا استفاده کنید تا در صورت نشت آب از قسمت‌های آبریز، فوری خشک شود.
  • با باز کردن پنجره‌ها و کنار زدن پرده‌ها در طول روز، اجازه دهید محیط خانه با نور خورشید ضدعفونی و نم‌های موجود نیز خشک شوند.

چرا خانه بوی نم می‌دهد؟

بوی نم و رطوبت در ساختمان ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد ‌شود که رایج‌ترین این دلایل عبارتند از:

  • بارش باران به ویژه در فصل‌ پاییز و زمستان و نفوذ آب به داخل خانه
  • ایراد در تاسیسات خانه و عدم نصب صحیح سیستم لوله‌کشی و فاضلاب
  • وجود نشتی یا ترکیدگی در لوله‌های منزل (این مشکل به‌ مرور زمان موجب نشست آب در سقف و دیوار می‌شود و با گذشت زمان باعث ایجاد لکه، کپک و پوسیدگی خواهد شد.)

استعلام قیمت رفع نم سرویس بهداشتی و حمام

عوارض وجود نم در خانه

 خانه‌ای که همیشه در معرض نم و رطوبت قرار داشته باشد، به ‌تدریج پوسیده و تخریب خواهد شد. ایجاد نم و رطوبت در خانه به‌ مرور زمان مشکلات مختلفی را برای ساختمان به وجود می‌آورد که عبارتند از:

  • پوسیدگی و تخریب قسمتی از دیوار یا سقف خانه
  • هجوم حشرات مختلف به داخل خانه و تخم‌ریزی در شکاف‌‌های دیوار
  • بروز بیماری‌های مختلف مانند سردرد، درد مفاصل و  انواع آلرژی
  • بروز احساس خستگی و بی‌حالی در افراد
  • ایجاد لکه روی دیوار و در نتیجه ایجاد کپک در این قسمت‌ها

Eliminate smell of damp house

راه‌های تشخیص نم در خانه

اولین قدم پیش از انجام اقدامات لازم برای از بین بردن بوی نم خانه این است که بتوان وجود این مشکل را تشخیص داد. روش‌های مختلفی برای تشخیص این مشکل وجود دارند که عبارتند از:

  • استفاده از رطوبت‌سنج
  • وجود کپک‌زدگی
  • پنجره‌های بخار گرفته
  • رطوبت زیاد محلی
  • پوسیدگی چوب‌ها
  • سوراخ شدن یا ترکیدگی لوله آب
  • رطوبت داخلی ساختمان
  • نفوذ آب باران

از بین بردن بوی نم خانه با 5 روش اصولی

در صورتی‌ که در خانه خود بوی نم و رطوبت احساس ‌کردید، باید پس از پیدا کردن منبع نم و رطوبت برای رفع نم دیوار اقدام کنید. از بین بردن بوی نم خانه با استفاده از 5 روش‌ کاربردی که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، امکان‌پذیر است:

1. جوشاندن لیمو ترش در خانه

یک عدد لیموترش یا نارنج را با پوست، رنده و به ظرف آب اضافه کنید. سپس ظرف را روی حرارت قرار دهید و بجوشانید. با جوشاندن لیمو یا نارنج، فضای خانه پر از عطر آن‌ها می‌شود و با جوشاندن هرچه بیش‌تر این دو میوه، بوی نم نیز رفع خواهد شد.

همچنین ‌می‌توانید این جوشانده را با استفاده از یک بطری اسپری در فضای خانه اسپری کنید. هرچه لیمو یا نارنج مورد استفاده شما ترش‌تر باشد، نتیجه بهتری نیز دریافت خواهید کرد.

2. استفاده از سرکه سفید

شما ‌می‌توانید برای از بین بردن بوی نم خانه از سرکه سفید کمک بگیرید. برای این کار کافی است این ماده را روی سطوح مختلف خانه اسپری کنید.

اما لازم است بدانید که پاشیدن سرکه روی سطوح سنگی موجب ایجاد لکه می‌شود. به‌ همین علت باید از اسپری کردن سرکه روی این سطوح خودداری کنید. پس از گذشت مدتی کوتاه ‌می‌توانید سرکه را با یک پارچه، تمیز کنید.

3. رفع بوی نم با استفاده از جوش شیرین

برای از بین بردن بوی نم خانه در صورتی می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید که منبع بو، فرش باشد. در این‌ صورت شما ‌می‌توانید با ریختن مقداری جوش شیرین روی فرش، بوی نامطبوع آن را از بین ببرید.

دقت کنید که باید حداقل یک روز، جوش شیرین روی فرش باقی بماند تا زمان بیش‌تری برای جذب بوی نم و رطوبت از محیط وجود داشته باشد. سپس ‌می‌توانید با جارو برقی، جوش شیرین روی فرش را تمیز کنید.

چنانچه هنوز بوی نم احساس می‌کنید، ‌می‌توانید با تکرار مراحل استفاده از جوش شیرین، این بوی بد را از بین ببرید. همچنین ‌می‌توانید برای رفع بوی نم فرش، از آب اکسیژنه نیز استفاده کنید.

4. استفاده از دارچین و پرتقال

برای استفاده از این روش، شما باید پوست پرتقال را رنده کنید و پس از اضافه کردن 2 قاشق غذاخوری دارچین به آن، مقدار کمی‌ آب را درون این مخلوط بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید.

منتظر بمانید تا محلول بجوشد. با جوشیدن پرتقال و دارچین، عطر آن‌ها فضای خانه را پر کرده و بوی نم و رطوبت از بین ‌می‌رود.

Eliminate smell of damp house

5. استفاده از اسانس‌های خوراکی و غیرخوراکی

از دیگر روش‌هایی که برای از بين بردن بوی نم خانه به کار گرفته می‌شود، استفاده از اسانس‌های خوراکی و غیرخوراکی است. برای استفاده از این روش باید چند قطره از اسانس‌ها را داخل یک ظرف پیرکس بریزید و  زیر ظرف یک شمع روشن کنید.

با گرم شدن ظرف و اسانس درون آن،  فضای خانه پر از عطر اسانس شده و بوی نم و رطوبت از بین خواهد رفت. 

ثبت درخواست رفع نم سرویس بهداشتی بدون تخریب

راهکارهایی برای کاهش بوی نم خانه

تا اینجا راه‌های زیادی را برای از بین بردن بوی نم خانه معرفی کردیم. علاوه‌بر این موارد، برای از بین بردن بوی نم‌زدگی می‌توانید از راهکارهای زیر هم کمک بگیرید:

  • منابع رطوبتی را حذف کنید

در مکان‌هایی مثل آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی که موجب افزایش رطوبت در خانه می‌شوند، هواکش‌هایی با مکش بالا  نصب کنید که در رفع نم سرویس بهداشتی و آشپزخانه بسیار موثر هستند.

  • از تهویه مناسب استفاده کنید

استفاده از تهویه مناسب و گردش هوا، رطوبت خانه را کنترل و هوای پاک را با هوای نامطبوع جایگزین می‌کند.

  • از عایق مناسب استفاده کنید

با عایق‌بندی مناسب سقف خانه یا ایزوگام پشت بام، گرمای موردنیاز محیط منزل فراهم شده و در نتیجه از ایجاد رطوبت ناشی از سرما جلوگیری می‌شود.

  • مصرف آب را کاهش دهید

یکی از عوامل موثر در ایجاد رطوبت و نم در خانه، میزان بالای آب مصرفی است‌. صرفه‌جویی در مصرف آب می‌تواند موجب کاهش بوی نم در خانه شود.

  • جریانی برای عبور هوا ایجاد کنید

با استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا یا باز کردن دریچه‌ها و پنجره‌ها هوای داخل خانه را به گردش درآورید.

  • دستگاه رطوبت گیر نصب کنید

نصب این دستگاه‌ها می‌تواند میزان رطوبت را تا ۵۰ درصد کاهش دهد و به از بین بردن بوی نم خانه کمک کند. 

Eliminate smell of damp house

  • مدت حمام کردن را کم کنید

گرفتن دوش های آب گرم به ویژه طولانی موجب بالا رفتن رطوبت خانه و در نتیجه ایجاد بوی نم می‌شود. پس برای کمک به از بین بردن بوی نم خانه در مدت کوتاه‌تر و با آب خنک، دوش بگیرید. 

  • گیاهان را جابه‌جا کنید

از موارد دیگری که می‌تواند در افزایش رطوبت و بوی نم خانه نقش داشته باشد، وجود گیاهان است. در برخی اتاق‌ها گل و گیاه های زیادی وجود دارند و همین امر موجب بالا بودن رطوبت اتاق می‌شود

بنابراین بهتر است برای کاهش رطوبت فضا، گیاهان را به مکانی که تهویه مناسبی دارند، انتقال دهید.

  • نحوه خشک کردن لباس‌ها را در نظر بگیرید

لباس‌های شسته شده را همیشه در بیرون از فضای خانه خشک کنید؛ زیرا لباس‌های خیس رطوبت زیادی دارند و این امر موجب ایجاد بوی بد نم در خانه می‌شود.

Eliminate smell of damp house

  • خانه و فرش‌ها را تمیز کنید

گاهی ممکن است بوی نم بر اثر کثیف بودن فرش‌ها و سایر وسایل منزل در فضای خانه به وجود بیاید. در این صورت برای از بین بردن بوی نم خانه سعی کنید نظافت منزل را رعایت کنید و همیشه خانه و فرش‌ها را تمیز نگه دارید.

  • حین پخت و پز هود را روشن کنید

هنگام پخت و پز غذا رطوبت اضافه‌ای در فضای خانه ایجاد می‌شود، با روشن کردن هود  می‌توانید مانع از انتشار این رطوبت و بوی بد نم شوید.

  • از کولر گازی به جای آبی استفاده کنید

کولرهای آبی رطوبت زیادی در فضای خانه به وجود می‌آورند. در مقابل کولرهای گازی علاوه‌بر عدم ایجاد رطوبت به دلیل داشتن فیلترهای مخصوص، رطوبت فضا را نیز از بین می‌برند.

از بین بردن بوی نم دیوار

برای از بین بردن بوی نم خانه و دیوارها، راهکارهای متفاوتی وجود دارند که بر اساس شدت نم‌زدگی و امکانات در دسترس، می‌توانید به روش‌های زیر اقدام کنید:

  • استفاده از دستگاه رطوبت‌گیر
  • استفاده از تهویه مناسب برای خشک کردن فضا
  • استفاده از پودر زغال چوب فعال به عنوان یک جذب‌کننده رطوبت قوی
  • استفاده از مواد ضدقارچ و ضدکپک
  • استفاده از اسپری سرکه سفید و جوش شیرین

در نهایت پس از رفع نم با رنگ آمیزی مجدد دیوار می‌توانید تمام آثار نم‌زدگی را از روی دیوار خود حذف کنید.

سخن پایانی

بوی نم خانه به دلایل مختلفی همچون بارش باران، وجود نقص در تاسیسات ساختمان و نشتی لوله‌های آب ایجاد می‌شود. این مسئله می‌تواند موجب بروز مشکلاتی از قبیل پوسیدگی و تخریب ساختمان، هجوم حشرات موذی، بروز برخی بیماری‌ها و… شود.

در این مطلب راهکارهای مختلفی را برای از بین بردن بوی نم خانه و کاهش آن به طور کامل و دقیق بررسی کردیم. با استفاده از این راهکارها فقط می‌توانید بوی نم را به طور موقت از بین ببرید.

برای از بین بردن بوی نم خانه به‌صورت دائمی باید منشاء این مشکل را برطرف کنید. برای این کار کافی است از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان سایت آچاره در ارتباط باشید یا در بخش نظرات همین صفحه، سوالات خود را بنویسید تا کارشناسان این سایت شما را راهنمایی کنند. 

سوالات متداول

برای از بین بردن رطوبت خانه در زمستان چه کاری انجام دهیم؟

دمای محیط خانه را افزایش دهید؛ زیرا با افزایش درجه حرارت، رطوبت کاهش پیدا می‌کند.

برای از بین بردن بوی نم کمد دیواری چه کاری انجام دهیم؟

برای جلوگیری از نم و رطوبت کمد دیواری و بوی نامطبوع آن مقداری زغال اکتیو را داخل کیسه‌ قرار داده و درون کمد بگذارید.

برای رفع بوی نم زیرزمین چه اقداماتی انجام دهیم؟

نصب فن سقفی برای تهویه و به گردش انداختن هوای زیرزمین تاثیر زیادی دارد و تا حد زیادی رطوبت هوای آن را کاهش می‌دهد.

به این پست امتیاز دهید

نوشته برای از بین بردن بوی نم خانه چه باید کرد؟ اولین بار در مجله وبسایت آچاره. پدیدار شد.



Source link

دیدگاه خود را بنویسید

تماس فوری