فروشنده یا ارائه دهنده خدمات

ابزارهایی که یک نجار باید داشته باشید!

  1. خانه
  2. Uncategorized
  3. جزئیات نویسنده
ابزارهایی که یک نجار باید داشته باشید!


هر حرفه ای ابزارهای مخصوص به خود را می طلبد تا به بهترین شکل انجام شود. صنعت چوب نیز از این قائده مستثنی نیست و از ابزارهای دستی، برقی و بادی مختلفی استفاده می کند. در صورتی که بخواهید یک کارگاه کوچک و یا بزرگ نجاری راه اندازی کنید به یک سری از این ابزارهای مهم و کاربردی نیاز دارید. در این مطلب سعی کردیم چند مورد از مهم ترین ابزارهای نجاری را به شما معرفی کنیم تا راحت تر بتوانید برای خرید آن ها و راه اندازی کارگاه خود تصمیم گیری کنید. تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

آموزش نجاری

اگر به حرفه و شغل نجاری علاقه مند هستید میتوانید در دوره آموزش نجاری و درودگری از مقدماتی تا پیشرفته که به صورت صفر تا صد و کاملاً عملی و تخصصی در آموزشگاه فن آموزان برگزار میشود شرکت کرده و مدرک فنی حرفه ای آن را دریافت کنید. جهت مشاهده جزئیات و شرایط این دوره روی تصویر زیر کلیک کنید و یا با آموزشگاه تماس حاصل فرمایید.

تماس با فن آموزان

ابزار های دستی نجاری و کاربردشان

امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از ابزارها در صنایع مختلف به صورت برقی شده اند تا کارها به شکل راحت تر و با سرعت عمل بالاتری انجام گیرد. اما به هر حال هنوز هم در بخش عظیمی از نجاری، افراد به ابزارهای دستی نیاز پیدا می کنند. در ادامه مهمترین ابزارهای دستی که نیاز است در هر کارگاه نجاری وجود داشته باشد را برای شما عنوان می کنیم:

ابزار های دستی نجاری

چکش

یکی از پرکاربردترین ابزارهای دستی در نجاری، چکش است که شامل انواع چکش های پلاستیکی، فلزی و چوبی می شود. مدل فلزی این چکش ها قدرت بیشتر و عملکرد بهتری دارد و بیشتر برای کوبیدن میخ و منبت کاری از آن استفاده می کنند. چکش های پلاستیکی هم بیشتر برای محکم کردن اتصالات در چوب کاربرد دارد.

چکش نجاری

رنده

رنده هم یکی از ابزارهای دستی مهم در نجاری محسوب می شود که از آن بیشتر در مراحل پایانی کار استفاده می کنند تا بتوانند سطح چوب را صاف و ناهمواری ها را از بین ببرند. رنده ها به دو نوع دستی چوبی و دسته فلزی تقسیم می شوند. مدل دسته چوبی خود شامل دو نوع است که رنده کنشکاف برای خالی کردن قسمتی از چوب و رنده بغل دوراهه برای لبه پنجره ها و اجسام استفاده می شود.

رنده نجاری

اره دستی

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین ابزارهای دستی در نجاری اره چوب بری است که هم نوع برقی و هم نوع دستی آن برای تمام نجارها کاربرد دارد. انواع دستی این اره ها شامل اره های پنلی که دارای دندانه های درشت و کوچک است، اره مویی، اره پشت دار و اره نوک تیز می شود.

اره دستی نجاری

ابزارهای اندازه گیری

لیستی از ابزارهای اندازه گیری را در زیر عنوان می کنیم:

  • متر: برای اندازه گیری چوب ها
  • پرگار: برای ایجاد منحنی و دایره در مرکز چوب
  • نقاله و گونیا: برای افزایش دقت در اندازه گیری طرح و زاویه 90 درجه
  • خط کش: برای اندازه گیری چوب و کشیدن خط صاف
  • تراز: برای تراز کردن پایه میز، مبل، صندلی

ابزار های اندازه گیری برای نجاری

گیره نجاری یا پیچ دستی

یکی از ایمنی های کاری در نجاری و افزایش دقت در طراحی و برش این است که چوب در جای خود محکم قرار بگیرد و تکان نخورد. به همین دلیل از گیره های نجاری استفاده می کنند که این گیره ها شامل گیره سی کلمپ، گیره لوله ای، گیره تنگ لوله ای، گیره موازی یا پارالل، گیره اتوماتیک دستی، بغل گیر و غیره می شود.

گیره نجاری یا پیچ دستی

مغار یا اسکنه نجاری

مغار یک ابزار فلزی از جنس استیل یا فولاد است که نجاران برای تراش دادن و ایجاد طرح های مختلف روی چوب از آن استفاده می کنند. این ابزار بیشتر برای منبت کاری روی چوب و یا درودگری کاربرد دارد. مغارها از نظر شکل با هم تفاوت هایی دارند و هر کدام از آن برای کار خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

مغار یا اسکنه نجاری

سنباده

سنباده هم یکی دیگر از ابزارهای مهم در صنایع چوبی است که هم به صورت دستی و هم برقی وجود دارد. از این ابزار برای صاف کردن سطح چوب و از بین بردن خطوط و خط و خش های ریز و درشت روی قطعه استفاده می کنند.

سنباده برای نجاری

ابزار های برقی نجاری و کاربردشان

ابزارهای برقی در صنعت نجاری باعث می شوند تا کارها با سرعت و دقت بیشتری انجام شوند و ظرافت در کار بالا رود. در ادامه به چند مورد از مهم ترین ابزارهای برقی اشاره می کنیم:

دریل

یکی از مهم ترین و اولین ابزارهایی که باید در هر کارگاه نجاری وجود داشته باشد، دریل برقی است. این ابزار کارایی زیادی دارد، اما یکی از مهم ترین کاربردهای آن سوراخ کردن چوب و کامپوزیت های چوبی مانند تخته لایه، ام دی اف، نئوپان و غیره است. نوع دیگری از دریل ها هم وجود دارند که به آن دریل ستونی می گویند که در ابعاد و وزن بزرگ تری تولید می شوند. این دستگاه به صورت ثابت و به شکل عمودی روی میز نجاری یا سطح زمین قرار می گیرد.

دریل برای نجاری

اره برقی

اره برقی در نجاری انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها برای عملیات متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از انواع اره برقی، اره نواری یا فلکه ای است که در برش های قوسی شکل، برش های طولی، برش های منحنی چوب های ظریف، بریدن فاق و زبانه، تبدیل تنه های قطور چوب به الوار و تخته و غیره کاربرد دارد.

نوع دیگری از اره های برقی هم اره میزی است که برای برش های تخته ام دی اف، نئوپان، ورقه های چند لایه و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. با این اره می توان در کنار عملیات برشکاری چوب، کارهایی همچون دوراهه زدن صفحات و قطعات چوبی، برش های عرضی، ساخت اتصالات فاق و زبانه، اتصال انگشتی کنکشکاف و غیره انجام داد.

یکی دیگر از انواع اره ها هم مربوط به اره گرد بر است که همان طور که از نام آن پیدا است برای برش های عرضی، طولی و مایل یا ایجاد شیار در ورقه های چوبی، ام دی اف و فلزی کاربرد دارد. شکل تیغه این اره به صورت دایره است که مستقیما به محور موتور اره برقی اتصال داده شده است. اره عمود بر برای ایجاد برش های متنوع مستقیم و منحنی  و اره افقی بر هم برای برش های افقی روی چوب مورد استفاده قرار می گیرد.

اره برقی

پولیشر

بیشتر تولیدات نجاری در پایان کار به این نیاز دارند تا سطح آن ها پولیش و سنباده زده شود و در نهایت پرداخت صورت گیرد. برای این کار می توان از دستگاه پولیشر استفاده کرد. این دستگاه با داشتن پولیش و صفحه سنباده فرایند پولیش کردن و سنباده کاری را با سرعت بالا و ظرافت بیشتری انجام می دهد. استفاده از پولیشر باعث می شود تا در پایان کار محصول چوبی زیباتری داشته باشید.

پولیشر

فرز مینیاتوری

فرز مینیاتوری برای حکاکی، منبت کاری و ایجاد شیار در قطعات چوبی کاربرد دارد. کارای این فرز شبیه به فرز انگشتی است؛ اما چون قدرت موتور آن کمتر است و سایز کوچک تری هم دارد، بیشتر برای کارهای ظریفی که نیاز به دقت بالایی برای طراحی دارد، از آن استفاده می شود.

فرز مینیاتوری

مکنده هوا یا بلوور

مکنده هوا هم بیشتر برای تمیز کردن کارگاه و همچنین افزایش ایمنی در حین کار مورد استفاده قرار می گیرد. این مکنده می تواند گرد و غبار حاصل از برش ها، سوراخکاری ها، سمباده زدن و غیره را جذب کند.

مکنده هوا یا بلوور

ابزار های بادی نجاری و کاربردشان

ابزارهای بادی هم از دیگر ابزارهای مورد نیاز برای هر کارگاه نجاری هستند. این ابزارها به صورت برقی هم می توانند تهیه شوند اما نمونه های بادی آنها برای کارگاه های نجاری کاربرد بیشتری دارد. در ادامه چند مورد از این دستگاه ها را معرفی می کنیم:

کمپرسور باد

کمپرسور باد یک دستگاه بادی بسیار کاربردی است که با برق کار نمی کند و همین موضوع می تواند کار را برای شما آسان تر کند. کمپرسور بادی یک ابزار قدرتمند است که شما می توانید حتی در مواقعی که برق نیست از آن استفاده کنید. این دستگاه باد مورد نیاز برای ابزار آلات بادی در کارگاه را فراهم می کند و به کاهش هزینه های مصرف برق هم کمک زیادی می کند. هنگام خرید این دستگاه باید توجه داشته باشید که شیلنگ و بادپاش را هم تهیه کنید.

کمپرسور باد

میخکوب و منگنه

برای این که عملیات میخ کوبی به شکل راحت تر و با سرعت بالاتری انجام شود، از میخکوب های بادی استفاده می کنند. منگنه کوب هم برای اتصال قطعات چوبی با بست های منگنه کاربرد دارد. این ابزار می تواند سوزن های منگنه را با قدرت و فشار زیاد در چوب بکوبد و قطعات چوبی را محکم در کنار یکدیگر نگه دارد.

میخکوب و منگنه

پیچ گوشتی بادی

از این پیچ گوشتی بادی هم برای اتصال پیچ ها در تعداد بالا استفاده می شود. این دستگاه می تواند در مدت زمان کوتاهی، با سرعت بالا، تعداد زیادی از پیچ ها را باز کند و یا ببندد.

پیچ گوشتی بادی

مطلبی که خواندید حاصل تلاش تیم تحریریه دپارتمان صنایع چوب آموزشگاه فن آموزان بود که شامل دوره های آموزش نجاری ، آموزش کابینت سازی و دیگر حرفه های مرتبط با صنایع چوب از پایه تا پیشرفته میباشد.

کامنت بگذارید

امتیاز بدهید

نوشته ابزارهایی که یک نجار باید داشته باشید! اولین بار در آموزشگاه فن آموزان – آموزشگاه فنی حرفه ای برق ، تعمیرات و ابزار دقیق. پدیدار شد.



Source link

دیدگاه خود را بنویسید

تماس فوری