فروشنده یا ارائه دهنده خدمات

فوت‌و‌فن تمیز کردن قوری

  1. خانه
  2. Uncategorized
  3. جزئیات نویسنده


از آن‌جایی که یکی از نوشیدنی‌های اصلی ما ایرانی‌ها را چای تشکیل می‎دهد؛ تمیز تمیز کردن قوری برای ما اهمیت بسزایی دارد. در هر خانه قوری‌های متفاوتی وظیفه دم کردن چای‌ ایرانی و خوش رنگ‌ولعاب را بر عهده می‌گیرند. به واسطه استفاده مکرر از قوری‌ها با جنس‌های متفاوت، یکی از دغدغه‌های همیشگی ما را، تمیز کردن این قوری‌ها تشکیل می‌دهد. با آچاره همراه شوید تا با روش‌های متعددی برای تمیزی قوری‌ها و جزئیات نظافت منزل آشنا شویم.

نکات کلیدی

  • به هیچ وجه از وایتکس با دامستوس برای شست‌وشوی داخل قوری استفاده نکنید!
  • در صورت مشاهده کپک داخل قوری، با نصف استکان سرکه و آب جوش آن را ضدعفونی کنید.
  • بهترین ماده برای تمیز کردن انواع قوری، مایع‌های ظرف‌شویی رایج داخل بازار به شمار می‌روند.

چرا تمیز کردن قوری از اهمیت زیادی برخوردار است؟

قوری‌ها به دلیل کاربردشان برای دم کردن انواع چای و دمنوش، یکی از مهم‌ترین وسایلی هستند که به شستشو و نظافت دائمی نیاز پیدا می‌کنند. حتی اگر در قوری‌ خود از چای کیسه‌ای استفاده می‌کنید، باز هم لازم است به نظافت دائمی آن توجه کافی را داشته باشید.
«رطوبت» و «حرارت» یکی از عواملی به شمار می‌رود که تمیز کردن قوری‌ها را در راس امور نظافت آشپزخانه قرار می‌دهد؛ به خصوص زمانی که به صورت مداوم از قوری استفاده نمی‌کنید! چراکه خطر و احتمال ایجاد کپک در چنین مواردی بیشتر خواهد بود. در ادامه به روش‌های موثر در تمیز کردن جداره بیرونی و درونی قوری‌های خواهیم پرداخت.

تمیز کردن انواع قوری

راه تمیز کردن قوری های متفاوت

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم؛ قوری‌ها از زمان قدیم در کشور ما نقش مهمی را در خوراک روزانه ما ایفا می‌‎کردند. به واسطه فرهنگ هر دوره، قوری‌هایی که امروزه مردم، در نقاط مختلف کشور استفاده می‌کنند، جنس‌های متفاوتی دارد. یکی از پرمصرف‌ترین نوع، قوری‌های چینی، استیل و پیرکس هستند که در ادامه به روش تمیز کردن آن‌ها خواهیم پرداخت.


نظافت منزل آچاره
نظافت منزل آچاره

روش تمیز کردن قوری استیل

از آن‌جا که ست قوری و کتری‌های مدرن در جهاز تازه عروس‌ها؛ از جنس استیل یا دیگر فلزهای با کیفیت تشکیل شده است؛ در ابتدا به روش تمیزکاری این نوع از ست‌ها خواهیم پرداخت.

در ابتدا به یاد داشته باشید که رنگ این نوع قوری‌ها به شدت تحت تاثیر حرارت است. بنابراین در اولین مرحله حتما توجه داشته باشید که به محض سیاه شدن انتهای قوری یا تغییر رنگ، آن را مورد شست‌و‌شو قرار دهید. در صورتی که به تازگی این تغییر رنگ را متوجه شده‌اید، مایع ظرف‌شویی‌های متفاوت از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.

اما اگر از سوختگی انتهای قوری یا کتری فلزی شما مدت زیادی‌ست که می‌گذرد؛ بهتر است با مایع کرمی سیف برای تمیز کردن قوری فلزی اقدام کنید. توجه داشته باشید که لازم است این مایع را به مدت بیست دقیقه روی محل سوختگی قرار دهید و سپس با اسکاچ متوسط (نه خیلی نرم و نه خیلی خشن) نقطه سوختگی را به صورت دایره‌ای بسابید.

محاسبه رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

راه تمیز کردن قوری چینی و سرامیکی

قوری‌های سرامیکی به دلیل سطح صیقلی و رنگی خود، مقاومت بیشتری در رابطه با آلودگی‌های محیطی از خود نشان می‌دهند. اگر این دست از قوری‌ها را به صورت مرتب با مایع ظرف‌شویی مورد شستشو قرار دهید، میزان جرم و کبره ناشی از دمنوش‌ها و انواع چای مقاومت کمتری در برابر تمیزکاری از خود نشان می‌دهند. توجه داشته باشید اگر زمانی روی قوری چینی خود، لکه‌های چربی و رنگ غذا را مشاهده کردید می‌توانید با استفاده از دامستوس سبز یا بنفش بیرون این قوری‌ها را بشویید.

تمیز کردن قوری چینی و سرامیکی

روش تمیز کردن قوری فلزی

برای تمرکز کردن داخل قوری فلزی  اگر محلول و تفاله چای به مدت زیادی مانده و حالا آثار کپک را مشاهده می‌کنید؛ به شما توصیه می‌کنیم با استفاده از مایع ظرفشویی و آب جوش برای از بین بردن کپک‌های ایجاد شده استفاده کنید.
سپس محلول را بعد از 10 دقیقه تخیل کنید و مجددا آب جوش را همراه با نصف استکان سرکه داخل قوری بریزید. توجه داشته باشید که این محلول باید بیش از نصف قوری شما را پر کند؛ چرا که کپک‌ها خاصیت رونده دارند و بیشتر از میزانی که محلول گندیده در قوری بوده می‌توانند پیشروی داشته باشند. احتمالا برای تمیزکاری نیاز به برق انداختن کتری استیل هم دارید.

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

در نهایت…

توجه داشته باشید که استفاده از سفیدکننده‌های پرقدرت و با درصد بالا نه تنها مقاومت باکتری‌ها و قارچ‌ها را در مرور زمان افزایش داده؛ بلکه ممکن است سلامت چای و نوشیدنی شما را نیز به مخاطره بیندازد. بنابراین بهترین روش تمیز کردن قوری برای گندزدایی و تمیز کردن جداره داخلی، استفاده از محلول سرکه و آب جوش به شمار می‌رود. سوالات خود را در رابطه با این موضوع با ما در میان بگذارید تا متخصصان آچاره به سرعت پاسخ شما عزیزان را بدهند.

سوالات متداول

برای تمیز کردن قوری پیرکس ترک خورده چه کنیم؟

بهترین راه تعویض این قوری است؛ چرا که ترک ایجاد شده محل تجمع باکتری‌ها محسوب می‌شود.

چرا به شستشوی قوری فلزی با سیم ظرفشویی اشاره نشده است؟

این روش مخربی است که دیواره قوری شما را مستهلک کرده و جلای ظاهری آن را از بین خواهد برد.

چرا داخل قوری فلزی من، توده‌های سوختگی وجود دارد؟

به این دلیل که چای خشک داخل قوری را به مدت زمان طولانی روی کتری یا سماور گذاشته‌اید! به شما توصیه می‌کنیم این قوری را تعویض کنید.

به این پست امتیاز دهید

نوشته فوت‌و‌فن تمیز کردن قوری اولین بار در مجله وبسایت آچاره. پدیدار شد.



Source link

دیدگاه خود را بنویسید

تماس فوری